بیانیه نشست مسکو؛ ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

بیانیه نشست مسکو؛ ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 21:57

روسیه در جریان یک نشست بین المللی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو، بسیج کمک‌های بین المللی در حمایت از افغانستان را خواستار شد.

العالم - جهان اسلام

در بیانیه پایانی نشست مسکو درباره افغانستان آمده است، از مقامات افغانستان می‌خواهیم دولت فراگیر و متناسب با خواسته همه گروه‌های سیاسی و نژادی تشکیل دهند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: ایران، چین و روسیه در بیانیه‌ای خواستار سیاست‌های متعادل طالبان در افغانستان و حوزه بین الملل شدند.

در همین حال؛ وزیر امور خارجه در دولت موقت افغانستان (طالبان) گفت: کشور‌های شرکت کننده در نشست مسکو، بر لزوم لغو توقیف دارایی‌های افغانستان در آمریکا تاکید کردند. این کشور‌ها بر حمایت از افغانستان تاکید کردند و ما قدردان موضع گیری آن‌ها هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه (امروز) در جریان یک نشست بین المللی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو، ضمن ابراز تاسف از حضور نداشتن آمریکا در این نشست، بسیج کمک‌های بین المللی در حمایت از افغانستان را خواستار شد.

سرگئی لاوروف، پیش از آغاز مذاکرات با مقامات طالبان، چین و پاکستان به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم وقت آن رسیده است که منابع جامعه بین المللی را برای حمایت مالی و موثر بشردوستانه به کابل از جمله برای ممانعت از بحران انسانی و کاهش جریان مهاجرت، بسیج کنیم.

ابتکار عمل روسیه در میزبانی مذاکرات و جمع آوری کمک‌ها برای افغانستان را می‌توان بخشی از تلاش‌های این کشور برای افزایش نفوذ در منطقه به دنبال خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور قلمداد کرد.

لاوروف از حضور نیافتن مقامات آمریکایی در این نشست ابراز تاسف کرد. واشنگتن مدعی شد به دلایل فنی نمی‌تواند در این نشست شرکت کند، اما قصد دارد به نشست‌های مشابه در آینده بپیوندد.

وزیر امور خارجه گفت: به هیات عالی رتبه طالبان گفتیم، ما از گروه طالبان می‌خواهیم - که از استفاده از خاک افغانستان علیه کشور‌های ثالث و از همه مهمتر کشور‌های همسایه جلوگیری کند.

پربیننده ترین خبرها