درخواست نهاد وابسته به سازمان ملل از ریاض برای آزادی نماینده حماس

درخواست نهاد وابسته به سازمان ملل از ریاض برای آزادی نماینده حماس
جمعه 30 مهر 1400 - 12:54

یک نهاد حقوق بشری زیر مجموعه سازمان ملل از دولت عربستان سعودی خواست تا به بازداشت غیر قانونی نماینده جنبش حماس در عربستان پایان دهد.

العالم- عربستان سعودی

نهاد «تیم اقدام در خصوص بازداشت‌های خودسرانه» وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنج شنبه (دیروز) در گزارشی ادامه بازداشت «محمد صالح الخضری» نماینده حماس در عربستان و پسرش «هانی محمد الخضری» به دست دولت عربستان سعودی را غیر قانونی و خودسرانه اعلام کرد.

به گزارش وبگاه عربی‌۲۱، در این گزارش تأکید شده است که حقوق اولیه و اساسی زندانیان فلسطینی در عربستان سعودی نقض می‌شود و بهترین راه‌حل آزادی فوری و جبران خسارت‌های وارده به آن‌هاست. طبق این گزارش دولت ریاض هیچ دلیل قانونی برای بازداشت «محمد صالح الخضری» و «هانی محمد الخضری» ندارند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در ادامه گزارش خود گفت که در بازداشت این دو فرد مراحل دادرسی عادلانه طی نشده و بازداشت آن‌ها طبق گفته سازمان عفو بین‌الملل بخشی از اقدامات گسترده مقامات سعودی علیه فلسطینی‌های مقیم در عربستان است.

در فوریه ۲۰۱۹، سعودی‌ها، بیش از ۶۰ اردنی و فلسطینی مقیم عربستان از جمله «محمد الخضری» نماینده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین دستگیر کردند. در مرداد ماه گذشته نیز ریاض علیه ۶۹ فلسطینی حکم زندان صادر کرد که بیشترین آن، ۲۲ سال و کمترین مدت، سه سال بود. «محمد الخضری» نیز به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

سازمان‌های حقوقی بین‌المللی بازداشت این افراد را محکوم و اعلام کردند که محاکمه این افراد ناعادلانه و بدون هیچگونه اتهام و دلیل قانونی بوده است. این بازداشت‌شدگان در طول مدت گذشته در شرایط نامناسب زندانی بوده و در معرض اهانت و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند. جنبش حماس نیز بارها خواستار آزادی زندانیان فلسطینی شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها