وزیر خارجه انگلیس در منطقه بدنبال چه بود؟

وزیر خارجه انگلیس در منطقه بدنبال چه بود؟
شنبه 1 آبان 1400 - 11:50

وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته در صدر هیاتی در چارچوب سفر دوره ای به عربستان و قطر عازم منطقه شد و با مقامات بلندپایه این دو کشور دیدار و گفت وگو کرد.

العالم - اروپا

«الیزابت تراس» وزیر خارجه انگلیس در این سفر روز چهارشنبه با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در ریاض دیدار کرد که وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه ای "همکاری مستحکم تر در زمینه امنیت منطقه ای، توسعه، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و راههای تقویت روابط اقتصادی دو کشور در سایه طرح ریاض برای متنوع سازی اقتصاد خود" را از محورهای ادعایی این دیدار توصیف کرد.

خبرگزاری دولتی سعودی (واس) با انتشار جزئیاتی از دیدار تراس و بن فرحان نوشت که دوطرف "روابط مستحکم و تاریخی ریاض و لندن و فرصت های تقویت آن در همه زمینه ها را بررسی کردند".

تراس و فرحان همچنین در این دیدار آنچه را که خبرگزاری واس "تلاش های ریاض و لندن برای تحکیم پایه های صلح و امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و جهان! " توصیف کرد، مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

این خبرگزاری نوشت: دوطرف در این دیدار تلاش های انگلیس و ابتکارعمل آن برای دستیابی به یک راه حل سیاسی! در کشور برادر یمن را در راستای توسعه و ثبات برای ملت برادر یمن بررسی کردند و آنها همچنین به بارزترین تحولات مربوط به پرونده هسته ای ایران و مذاکرات جاری در این زمینه پرداخته و درباره شمار زیادی از مسائل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

در همین حال، وزارت خارجه انگلیس محورهای دیدار تراس با امیر و وزیر خارجه قطر را نیز همکاری میان دو کشور در خصوص اوضاع افغانستان و امنیت منطقه همراه با بازدید از اردوگاه اتباع افغانستان در این کشور برشمرد.

تراس پیش از سفر به عربستان و قطر گفته بود که در این سفر بدنبال روابط شراکت جدیدی برای دستیابی به یک "معامله سودمند برای همگان" است.

وی قطر و عربستان را دو شریک مهم این کشور در حوزه مناسبات تجاری، فناوری، امنیتی و دفاعی دانسته و افزوده بود: روابط نزدیک‌تر امنیتی و اقتصادی با متحدانمان در منطقه خلیج فارس باعث ایجاد شغل و فرصت برای مردم در انگلیس می‌شود و به دوستان و شرکایمان اطمینان می‌دهد که از موضع قدرت در جهان حضور داریم.

وزیر خارجه انگلیس و هیات همراه او عصر پنجشنبه با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در شهر دوحه پایتخت این کشور دیدار کرد.

امیر قطر و وزیر خارجه انگلیس در این دیدار درباره "روابط دوجانبه و افق های تقویت و توسعه آن و تحولت منطقه ای و بین المللی بویژه اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر کردند".

تراس همچنین با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی و راههای تقویت همکاری دوجانبه در زمینه های اقتصادی و راهبردی بحث و تبادل نظر کرد.

همزمان برخی رسانه های عرب زبان به نقل از منابع دیپلماتیک بدون ذکرنام "آغاز گفت وگوی راهبردی با قطر در زمینه های امنیتی، توسعه، تجارت و سرمایه گذاری" را از دیگر محورهای سفر تراس به قطر برشمردند.

این سفر در حالی انجام ‌شد که دولت انگلیس قصد دارد در راستای توسعه مناسبات اقتصادی در دوره پسا برگزیت با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق تجارت آزاد امضا کند که شامل عربستان و قطر می شود.

انگلیس از روابط تجاری و نظامی نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس برخوردار است و حجم مراودات تجاری این کشور با حوزه خلیج فارس در سال گذشته به ۳۰ میلیارد پوند رسیده است.

البته تصمیم انگلیس در این زمینه با انتقادهایی مواجه شده است. برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های حقوق بشری این کشور دولت جانسون را به انجام معاملات پر سود تسلیحاتی با عربستان سعودی متهم می‌کنند که در جنگ علیه یمن و نقض قوانین حقوق بشری فاجعه به بار آورده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ علیه یمن که علاوه بر آمار بالای قربانیان، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها