حماقت های البرهان در زمینه کودتا

حماقت های البرهان در زمینه کودتا
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 16:33

کارشناسان معتقدند که موفقیت عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی انتقالی سابق سودان در کودتا و سیطره بر حکومت، به عللی مانند ضعف نیروهای رقیب به ویژه شورای سیاسی بود.

العالم – نظرکده

آنان افزودند که علت دیگر، شکست دولت در سطوح اقتصادی و امنیتی و شکست طرح عبدالله حمدوک نخست وزیر برای حل بحران ملی در سودان در زمینه برگزاری انتخابات آزاد و تحویل قدرت به نمایندگان مردم بود.

به گفته کارشناسان، البرهان در زمان حاضر فقط به ایجاد پوشش خارجی و داخلی برای کودتایش و جمع آوری بیشترین هوادار برای خود می اندیشد.

شماری از دیپلماتهای سابق مصری توجیهات البرهان برای کودتایش را تکراری می دانند و معتقدند تمام کودتاها در جهان عرب و آفریقا، یک توجیه دارند و آن مقصر دانستن طرف دیگر می باشد لذا البرهان مانند کودتاچیان دیگر مدعی شد که هدفش نجات کشور بوده است.

البته اوضاع فعلی به گونه ای است که نظامیان به طور موقت زمام امور را در دست خواهند داشت مگر آنکه مردم با ایستادگی نظامیان را وادار کنند به پادگانهای خود بازگردند.

مقام های انگلیسی نیز گفتند که سخن البرهان که گفت هدفش از کودتا، تصحیح روند انتقال قدرت در کشور و مقابله با خطر جنگ داخلی بوده را باطل دانسته و وی را یک کودتاچی نامیدند.

آنان تاکید کردند که البرهان با این کودتا، خود و سودان را در بحرانی قرار داده که امکان دارد به تجزیه کشور انجامد و ثابت کرد که او از جداشدن سودان جنوبی از سودان درس عبرت نگرفته است و می خواهد کشور را به طرف ویرانی سوق دهد.

به گفته مقام های انگلیسی، شورای امنیت، اتحادیه آفریقا و آمریکا با موضع گیری قاطع درباره کودتا، البرهان را شخصی احمق دانستند که تصور می کند می تواند تجربه مصر وقتی عبدالفتاح سیسی به قدرت رسید را تکرار کند.

آنان گفتند که سخن البرهان درباره اینکه حمدوک و همسرش در مکانی امن نگهداری می شوند، را مسخره کرده و گفتند که چرا باید از این دو حفاظت شود و در برابر چه طرف هایی؟ چرا نمی گذارند با مردم سخن بگویند؟ این مشابه داستان مرسی است وقتی که بازداشت شد اما عوامل کودتا گفتند که می خواهند از وی محافظت کنند. نظامیان سودان می خواهند کودتا را توجیه کرده و آن را به مردم بقبولانند اما نمی دانند که مردم سودان هرگز این کودتا را نمی پذیرند که تظاهرات های خیابانی برای محکوم کردن کودتا گواهی به این مدعاست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها