چالش اصلی آل خلیفه بعد از عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

چالش اصلی آل خلیفه بعد از عادی‌سازی با صهیونیست‌ها
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 23:21

رژیم مرتجع آل‌خلیفه از زمان عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی با موانع و بحران‌های داخلی و منطقه‌ای مواجه گشته و همزمان مخالفت مردمی با این توافق ننگین باعث شده که "ائتلاف 14 فوریه" بار دیگر قدرتمندانه مطالبات درخصوص آزادی و استقلال را تکرار کند.

العالم- کشکول

عادی‌سازی با رژیم اشغالگر باعث شده رژیم آل‌خلیفه بار دیگر در مواجهه با ملت انقلابی بحرین قرار بگیرد به‌ویژه که از مهار کردن خشم مردمی تا به این لحظه ناتوان مانده است.

رژیم آل‌خلیفه در این پرونده و مدیریت کردن صحنه سیاسی در داخل ناتوان مانده که این امر نشانه‌ای برای فروپاشی قریب‌الوقوع این رژیم سرکوبگر است که با انتقادهای نهادهای بین‌المللی حقوق بشر نیز مواجه است.

آشفتگی‌ها و اعتراضات در بحرین به عادی‌سازی رژیم حاکم با اسرائیل افزایش یافته به نحوی که طبق نظرسنجی شبکه خبری "ILTV" اسرائیل، کمتر از 10 درصد مردم بحرین از روابط رسمی با صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.

این خشم و مخالفت ملت بحرین، این واقعیت را به حکومت‌های عربی گوشزد کرده که فلسطین همچنان اولویت امت عربی و اسلامی است و حکام منطقه باید قبل از ورود به عادی‌سازی به اسرائیل، این واقعیت را مدنظر قرار دهند.

امارات و بحرین، به عنوان دو کشور عربی که با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند، با تهدیدهای متعددی در عرصه داخلی و منطقه مواجه هستند ولی این چالش‌ها و موانع حاکم بر بحرین خیلی بیشتر از امارات است که از ثروت و ثبات سیاسی بیشتری برخوردار است.

کارشناسان مسائل منطقه‌ای می‌گویند، رژیم منامه بعد از عادی‌سازی با اسرائیل در موضعی بسیار حساس و شکننده قرار دارد؛ زیرا این رژیم پیشتر نیز در نزد مردم خود جایگاه و اعتباری نداشت و همواره به دلیل کارنامه سیاهش در زمینه حقوق بشر، با انتقادهای نهادهای حقوق بشری مواجه بوده است.

بعد از عادی‌سازی منامه با تل‌آویو، 17 سازمان سیاسی و مدنی به نمایندگی از طیف وسیعی از ملت بحرین، بیانیه‌ای در محکومیت این گام امضا کردند.

کارشناسان امور عربی می‌گویند، بعید است که ملت‌های عربی قضیه فلسطین را فراموش کنند و ما این امر را در جریان سفر اخیر وزیر خارجه اسرائیل به بحرین شاهد شدیم، همچنان که در ماه مه تظاهراتی اعتراضی علیه اسرائیل در 46 شهر در مراکش برگزار شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها