زلمی خلیلزاد از دولت جو بایدن خواست با طالبان تعامل کند

زلمی خلیلزاد از دولت جو بایدن خواست با طالبان تعامل کند
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 13:28

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان در گفت‌وگویی نسبت به فروپاشی حکومت جدید طالبان هشدار داد و گفت که اگر ایالات متحده در این باره با طالبان تعامل نکند، بحران انسانی عظیم به‌وقوع خواهد پیوست.

العالم - آمریکا

«زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور افغانستان، درباره فروپاشی این کشور هشدار داده و از دولت جو بایدن خواست تا برای جلوگیری از این موضوع، با طالبان تعامل کند.

خلیل‌زاد، در گفت‌وگو با «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» در واشنگتن گفت که ایالات متحده باید برای کمک به کاهش بحران انسانی در افغانستان با طالبان کار کند.

وی اشرف غنی، رییس جمهور فراری افغانستان را عامل این بحران و مشکلات عنوان و تصریح کرد که آمریکا باید به دنبال عادی‌سازی روابط خود با طالبان باشد.

خلیل‌زاد‌ نسبت به فروپاشی حکومت جدید طالبان هشدار داد و گفت که اگر کمکی صورت نگیرد، این شکست باعث ایجاد «بحران انسانی عظیم» و مهاجرت میلیون‌ها شهروند افغانستان می‌شود و همچنین عامل بی‌ثباتی منطقه و ایجاد فضای امن برای تروریستان خواهد شد.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان تأکید کرد که طالبان به دنبال عادی‌سازی روابط خود با آمریکا بوده و از ایالات متحده می‌خواهند سفارت خود را در کابل بازگشایی و تحریم مالی را لغو کند. همین‌طور به گفته او، طالبان خواستار کمک‌های اقتصادی به افغانستان هستند.

خلیل‌زاد در بخشی از گفت‌وگو افزود: «ما باید با آن‌ها مذاکره کنیم تا با نقشه راهی موافقت کنیم که موضوع بی‌اعتمادی به یک‌دیگر و رفتار آن‌ها در مورد حقوق بشر را که انتظار داریم انجام شود، در نظر می‌گیرد.»

وی بار دیگر تأکید کرد که طالبان از برخی جهات تغییر کرده‌ و به توافق‌نامه دوحه، پایبند‌ند. به گفته او طالبان متعهدند که از خاک افغانستان علیه آمریکا هیچ تهدیدی صورت نگیرد.

خلیل‌زاد بدبینی آمریکا نسبت به طالبان را موجه خواند، اما افزود که باید به جای منزوی ساختن آن‌ها، فرصت‌ برای دیپلماسی داده شود.

از سوی دیگر، او از عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی افغان و رییس جمهور فراری افغانستان انتقاد کرد و گفت غنی معتقد بود که بدون حضور ایالات متحده می‌تواند طالبان را از طریق نظامی شکست دهد. از این رو به گفته او به درخواست‌های طالبان برای استعفای خود توجه نکرد.

به گفته خلیل‌زاد، اشتباه محاسباتی غنی این بود که او فکر نمی‌کرده که آمریکا در مورد عقب‌نشینی، جدی است و هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند.

این در حالی است که طالبان در بیست‌وچهارم مرداد سال جاری کابل را تصرف کرد. از آن زمان تاکنون جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌ و آمریکا نیز ذخایر ارزی بانک مرکزی را مسدود کرده است. این‌همه طالبان را تا حدی نگران ساخته و آن‌ها بارها از جهان خواستار تعامل با خود شده‌اند.

جامعه جهانی تاکنون به این خواست‌ها جواب مثبت نداده و اعلام کرده که عملکرد طالبان را زیر نظر دارد و در صورتی‌ که آنان حکومت فراگیر تشکیل ندهند و حقوق اقلیت‌ها و زنان را رعایت نکنند، حکومت‌شان را به رسمیت نخواهند شناخت.

پربیننده ترین خبرها