به خود پیچیدن عربستان از زخم فریاد دادخواهی قرداحی

به خود پیچیدن عربستان از زخم فریاد دادخواهی قرداحی
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 14:50

پس از اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان درخصوص تجاوز عربستان علیه یمن، کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار پی در پی هشتگ " جورج قرداحی" و "همراه با قرداحی علیه ارعاب" به این اظهارات واکنش نشان دادند، چرا که اشاره صریح به متجاوز بودن عربستان و ائتلاف آن در یمن آن هم از سوی یک مقام عرب، اتفاقی نادر است.

العالم-داغ های مجازی

روشن است که اکثر مسئولین دولت های عربی يا مستقيما در تجاوز علیه ملت مسلمان یمن دست دارند، یا در این تجاوز شریک شده اند یا از ترس حکام آل سعود در مقابل این تجاوز سکوت کرده اند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان با اظهارات خود اصل مطلب را بیان کرد و با شهامت گفت که جنگ عربستان و متحدان منطقه ای اش علیه یمن، حکم "تجاوز" به این کشور را دارد.

سخن او به مثابه "سخن حق در برابر پیشوای ستمگر" بود که برای او هزینه سنگینی نیز به دنبال داشت.

عربستان و متحدان منطقه ای اش علیه قرداحی به پا خاستند و حکومت لبنان و وزارت خارجه آن از اظهارات جسورانه او برائت جستند.

قرداحی دوشنبه شب در برنامه "برلمان شعب" (پارلمان ملت) شبکه تلویزیونی الجزیره جنگ به راه افتاده توسط کشورهای ائتلاف عربی -آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد.

وی خاطرنشان کرد: حوثی ها در یمن در حال دفاع از خود در برابر "اقدامات تجاوزکارانه عربستان و امارات" هستند.

پس از آن، شورای همکاری خلیج فارس قرداحی را به «درک ناقص و قرائت سطحی» متهم کرد و خواستار عذرخواهی او و اعلام مواضع دولت لبنان در این زمینه شد. علاوه بر آن، دولت های عربستان، کویت و بحرین سفرای لبنان در پایتخت های خود را احضار کردند.

در همین رابطه "نجیب میقاتی" نخست وزیر لبنان بار دیگر تاکید کرد که کشورش در صدد حفظ روابط مستحکم با تمامی کشورهای همسایه و به طور مشخص کشورهای عربی است.

میقاتی در ارتباط با اظهارات قرداحی گفت: این مصاحبه چند هفته قبل از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی از سوی قرداحی تهیه و تنظیم شده است و اظهاراتش غیرقابل قبول است و به هیچ وجه نشانگر موضع دولت لبنان به ویژه در ارتباط با موضوع یمن و روابط لبنان با کشورهای عرب و به طور مشخص عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست.

و اما صنعا که تحت تجاوز ومحاصره عربستان و متحدان آن است، از اتحادیه رسانه های یمن خواست که جنبش رسانه ای عربی و بین اللملی گسترده ای به راه بیندازند تا جنایت های ائتلاف متجاوز را رسوا کنند. صنعا طی بیانیه ای در هم بستگی با وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت:" جنگی که علیه یمن به راه افتاده بیهوده است و باید متوقف گردد".

وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن به نوبه خود مواضع همتای لبنانی خود در قبال جنگ یمن و محکومیت تجاوزات ائتلاف سعودی را «آزاد» و «محترم» خواند .وی هجوم سعودی‌ها به «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان به دلیل اتخاذ مواضعش در حمایت از صنعاء را محکوم کرد و افزود: وزیر قرداحی در معرض کمپین افراد بحران زده و عوامل ائتلاف متجاوز آمریکا و عربستان قرار گرفته است.

کاربری به نام Hadikhalefi در صفحه توییتر خود نوشت:" وقتی در موضع درست ایستاده ای و برده دسیسه گران نیستی، توسط بسیاری از چاپلوسان مورد هجوم قرار می گیری. اما بزرگان زیادی در کنار تو ایستاده اند. پس نگران نباش و شجاع بمان. ما با تو هستیم".

کاربر دیگری به نام "جمال حمیدان" نوشت: بیش از یک میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه رنج می برند و دلیل آن، تجاوز همسایه شرور است".

"حسن فاخوری" کاربر لبنانی نیز با انتشار عکسی نمادین درباره آثار جنگ ویرانگر یمن نوشت:" قاتل کودکان یمن".

کاربر لبنانی دیگری به نام "adil amin" نوشت:" پس از 2600 روز جنگ علیه یمن، کاملا روشن است که هیچ اصل قانونی یا اخلاقی از این جنگ حمایت نمی کند. این یک کشتار جمعی بین المللی شرم آور است".

پربیننده ترین خبرها