دیدار نماینده آمریکا و نظامیان سودان یک روز پیش از کودتا در این کشور

دیدار نماینده آمریکا و نظامیان سودان یک روز پیش از کودتا در این کشور
جمعه 7 آبان 1400 - 13:53

نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا گفت، یک روز پیش از کودتا در سودان، با مقامات ارتش نظامی این کشور دیدار داشته است.

العالم - آمریکا

«جفری فلتمن» نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت، یک روز قبل از کودتا در سودان، با مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، فلتمن درباره دیدار با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی انتقالی این کشور گفت: «دوبار با او دیدار داشتم. روز شنبه دو ساعت و نیم و روز یکشنبه حدود یک ساعت. در دیدار روز یکشنبه فقط ما دو نفر حضور داشتیم».

این دیپلمات آمریکایی می‌افزاید‌: «او (البرهان) درباره نگرانی‌هایش در زمینه وضعیت انتقالی و موانع موجود بر سر راه آن، مشکلات انتقال قدرت، ناهماهنگی طرف مدنی و نبود برخی نهادها صحبت کرد».

فلتمن مدعی شد البرهان و معاون او در این دیدارها به هیچ وجه درباره استفاده از ابزارهای نظامی برای منحل کردن دولت حرفی به میا نیاوردند اما روش‌های ممکن برای برطرف کردن «نگرانی‌های مشهود آن‌ها درباره نحوه پیشبرد انتقال» را به بحث گذاشتند.

او در ادامه گفت، با توجه به عزم معترضان و فشار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، البرهان به‌زودی متوجه خواهد شد که بازگرداندن سودان به «گذشته سیاه» این کشور در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹، کار ساده‌ای نخواهد بود.

فلتمن در پاسخ به سوالی درباره علت عدم محکوم کردن این کودتا توسط کشورهایی مانند مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفت، حمایت‌های ضمنی این کشورها از سودانی‌ها، به‌خصوص برای حل مشکلات اقتصادی آن‌ها سودی ندارد.

او در این‌باره گفت: «سودان در مسیر بازپرداخت هشتاد و پنج میلیارد دلار بدهی قرار داشت. فکر نمی‌کنم کشورهایی که اشاره کردید، در مواجهه با مشکلات اقتصادی که سودان با آن‌ها روبه‌رو است، قادر باشند جایگزین جامعه جهانی و موسسات مالی بین‌المللی شوند».

صبح روز دوشنبه رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند و ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا، البرهان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

برهان مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از گفت‌وگو با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی در حساب توئیتری خود نوشت: «امروز با وزیر خارجه عربستان درباره واکنش به کودتای نظامی در سودان و نیز مسائل دوجانبه به ویژه موضوعات حقوق بشری گفت‌وگو کردم».

خبرگزاری عربستان (واس) همچنین گزارش کرد که بن فرحان با «الیزابت تراس» همتای انگلیسی خود تلفنی گفت‌وگو و روابط تاریخی دو کشور و فرصت‌های تقویت این روابط را بررسی کرد.

نشریه عبری زبان «اسرائیل هیوم» با انتشار گزارشی در باره این کودتا، به نقل از یک منبع آگاه رژیم صهیونیستی از تحولات سودان، نوشت: «با توجه به وضعیتی که در سودان به وجود آمده، بهتر است ما از ارتش و فرمانده آن یعنی "عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای انتقالی،حمایت کنیم و نه از "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر».

این منبع اسرئیلی می‌گوید: «کودتا اجتناب ناپذیر بود. چندین سال بود که رئیس مورد حمایت ارتش از یک سو و نخست وزیر از سوی دیگر در دو جهت مخالف پیش می‌رفتند و واضح بود که این امر به مرحله تعیین‌کننده‌ای برسد».

وی افزود: «اگرچه دو رهبر سودان یعنی البرهان و حمدوک، دریافته‌اند که کشورشان باید روابط خود را با غرب تقویت کند، اما وضعیت سودان برای ما یادآور وضعیت مصر در اواخر دوره مبارک است. در میان این دو رهبر سودانی، البرهان تمایل بیشتری در مقایسه با حمدوک به عادی‌سازی و تقویت روابط با ایالات متحده و اسرائیل دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها