از بحران انار تا اخراج سفیر؛ عربستان از لبنان چه می خواهد؟!

از بحران انار تا اخراج سفیر؛ عربستان از لبنان چه می خواهد؟!
شنبه 8 آبان 1400 - 08:29

عربستان در جدیدترین اقدام تنش ساز خود، سفیر لبنان را از ریاض اخراج کرده و سفیر خود در بیروت را برای رایزنی درباره – به قول خودش – تدابیر بیشتر جهت دستیابی به اهداف، فراخوانده است.

العالم - کشکول

عربستان برای تشدید تنش با لبنان این بار اظهارات اخیر جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان را بهانه کرده است؛ قرداحی قبل از انتصاب به پست وزارت، حمله به یمن را بیهوده خوانده بود. ریاض همچنین خودداری لبنان از تسلیم دو نفر که تحت تعقیب عربستان بودند را دستاویز قرار داده و مقامات این کشور را به نادیده گرفتن حقایق و اصرار بر گرفتن تصمیمات نادرست متهم کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک بیانیه رسمی دولتی خاطرنشان کرده که ریاض قصد دارد واردات تمامی کالا از لبنان را متوقف کرده و مانع بازگشت سفیر خود به بیروت شود.

با نگاهی به فضای سیاسی موجود می توان دریافت که روند تصاعدی ماجرای قرداحی، سئوال برانگیز شده است و در واقع نمودی علنی از بحرانی بسیار عمیق و پیچیده است. مواضع اخیر قرداحی نه عجیب است و نه جدید و نه منحصر به فرد؛ چون پیش از او دبیر کل سازمان ملل هم تجاوز عربستان به یمن را بیهوده خوانده بود.

عربستان پیش از آنکه تصمیم به تشدید تنش با لبنان بگیرد چندین اقدام دیگر در همین راستا انجام داده بود که یکی از آنها قرار دادن مؤسسه مالی "القرض الحسن" وابسته به حزب الله در فهرست گروه های تروریستی است. حال آنکه کار این مؤسسه کمک به ملت لبنان در مقابل بحران های معیشتی و اوضاع اقتصادی بد این کشور در سایه تحریم های آمریکاست. حزب الله این اقدام را محکوم کرده و آن را "تجاوز به لبنان" و "مداخله آشکار در امور داخلی این کشور" دانسته بود.

بحران دیگری که عربستان در روابط خود با لبنان به وجود آورده بود، به "بحران انار" موسوم است. عربستان به بهانه کشف یک محموله انار حاوی قاچاق مواد روانگردان کپتاگون، مرزهای خود را به روی محصولات کشاورزی لبنان بست. این در حالی است که لبنان اصلا اناری ندارد که صادر کند بلکه این محموله از خارج از لبنان قاچاق شده بود.

هدف عربستان از حمله به لبنان، در واقع حمله به مقاومت و بر هم زدن موازنه قوا در این کشور است. عربستان بارها تلاش کرده است اوضاع داخلی لبنان را متشنج کند اما شکست خورده است. لذا برای جبران این ناکامی های پی در پی، این بار اظهارات قرداحی را دستاویز قرار داده و نخست وزیر و دیگر طرف های متحد خود در لبنان را برای براندازی دولت این کشور، تحت فشار قرار داده است و از سوی دیگر بر رسوایی های سمیر جعجع، که متهم ردیف اول در ماجرای کشتار الطیونه است، سرپوش بگذارد.

عربستان همچنین تلاش می کند پس از اینهمه شکست، با خفه کردن کامل لبنان، نقشه های سیاسی خود را همگام با نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر لبنانی ها تحمیل و این کشور را وادار به تسلیم در مقابل ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی و سعودی کند.

پربیننده ترین خبرها