ناظر آمریکایی: دولت بایدن اطلاعات درباره سقوط دولت افغانستان را پنهان کرده است

ناظر آمریکایی: دولت بایدن اطلاعات درباره سقوط دولت افغانستان را پنهان کرده است
شنبه 8 آبان 1400 - 10:34

بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفت که وزارت دفاع و خارجه آمریکا اطلاعاتی را که می‌توانست سقوط دولت افغانستان به دست طالبان را پیش‌بینی کند، از مردم پنهان کردند.

العالم - آمریکا

«جان سوپکو» بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان روز جمعه گفت که دولت جو بایدن اطلاعاتی را که می‌توانست سقوط دولت افغانستان به دست طالبان را پیش‌بینی کند، از مردم پنهان کرده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سوپکو گفت که وزارت دفاع آمریکا بنا به درخواست دولت افغانستان، ارائه اطلاعات به عموم مربوط به سال ۲۰۱۵ را که جزئیات عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان را شرح می‌دهد، محدود کرد.

سوپکو در کنفرانس سالانه انجمن خبرنگاران و سردبیران نظامی افزود: به نظر من، تصویر کامل آنچه در ماه اوت (ماه تکمیل خروج آمریکا از افغانستان) رخ داد - و همه علائم هشدار دهنده‌‌ای که می‌توانست آن نتیجه را پیش‌بینی کند - تنها در صورتی آشکار می‌شود که اطلاعاتی که وزارت خارجه و دفاع قبلاً از انتشار عمومی محدود کرده‌اند در دسترس قرار گیرد.

این مقام آمریکایی گفت که اطلاعات پنهان شده به کنگره و مردم کمک می‌کرد تا ارزیابی کنند که آیا نیروهای امنیتی افغانستان یک نیروی جنگی واقعی هستند یا خانه‌ای پوشالی در انتظار سقوط و افزود که رویدادهای اخیر نشان داد که چرا وزارت دفاع آمریکا و دولت افغانستان این اطلاعات را مخفی نگه داشتند.

سوپکو خاطرنشان کرد که این اطلاعات همچنین به کنگره و مردم کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا ایالات متحده باید زودتر به ماموریت خود در افغانستان پایان می‌داد یا خیر.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیش‌تر گزارش داد تعدادی از آژانس‌ها در ایالات متحده تحقیقات خود را در خصوص نحوه مدیریت خروج آمریکا از افغانستان توسط دولت جو بایدن آغاز کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، شماری از آژانس‌های آمریکایی بررسی‌های داخلی درباره نحوه عملکرد دولت بایدن در ارتباط با خروج از افغانستان، به ویژه خروج نهایی پرسنل نظامی و دیپلماتیک، تعطیلی سفارت آمریکا و خروج اضطراری دیپلمات‌ها و پناهندگان واجد شرایط افغان از این کشور را آغاز کردند.

طبق افشاگری‌های داخلی و به گفته مقام‌های آمریکایی آشنا به مباحث داخلی، این بررسی‌ها که توسط دفاتر بازرسان کل در وزارتخانه‌های دفاع، امنیت داخلی، بهداشت و خدمات انسانی و کشور و همچنین در آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده به طور جداگانه آغاز شده، با این هدف انجام می‌شود که تعیین کند آیا دولت بایدن خروج از افغانستان و انتقال اتباع افغان را به شکلی مناسب برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند.

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

همه این‌ها در حالی رخ داد که دولت بایدن مدعی بود نیروهای افغان که توسط آمریکا آموزش دیده و تجهیز شده بودند، توانایی دفاع از این کشور را دارند و سقوط دولت افغانستان را به آن سرعت نامحتمل خوانده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها