آغاز پروژه تاپی؛ محور گفت‌وگوی طالبان و هیات بلندپایه ترکمنستان در کابل

آغاز پروژه تاپی؛ محور گفت‌وگوی طالبان و هیات بلندپایه ترکمنستان در کابل
شنبه 8 آبان 1400 - 13:50

وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با نخست وزیر دولت موقت طالبان درباره مسائل اقتصادی، امنیتی، تجاری و کمک‌های بشردوستانه میان دو کشور و همچنان آغاز پروژه تاپی رایزنی کرد.

العالم - جهان اسلام

«رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان که امروز شنبه (8 آبان) در راس هیاتی به کابل رفته، با «ملاحسن آخوند»، نخست وزیر دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در این باره در سلسله توئیتی نوشت: امروز در نشست مهم بین مقامات طالبان و هیئت کشور ترکمنستان به رهبری وزیر امور خارجه آن کشور رشید مردوف در کابل درباره مسائل اقتصادی، امنیتی، تجاری و کمک‌های بشردوستانه میان دو کشور تبادل نظر شد.

وی افزود: در این دیدار بر آغاز هرچه زودتر پروژه تاپی تاکید شد و همچنین درباره ساخت خط راه آهن در دو ولایت مرزی هرات_ ترکمنستان و ترکمنستان_جوزجان توافق صورت گرفت.

مجاهد ادامه داد: هیات ترکمنستان همچنین در بخش سیاسی نیز از همکاری‌های خود اطمینان داد، بر استقلال افغانستان تاکید ورزید و از سایر کشورها نیز درخواست کرد که در امور داخلی افغانستان دخالت نکنند.

هیات ترکمنستان در این دیدار بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نیز تاکید کرده است.

مرادوف با امیر‌خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز در کابل دیدار کرده است. طبق اعلام وزارت خارجه طالبان، در این دیدار تأکید شده است که پروژه تاپی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای هرچه زودتر آغاز شود.

به گفته عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در این دیدار که روز شنبه، هشتم عقرب، انجام شد، رشید مرادوف گفته است که کشورش آماده تقویت رابطه همه‌جانبه با افغانستان و همکاری دوام‌دار است. او هم‌چنان گفته است که ترکمنستان از تأمین امنیت در مرزهای مشترک و نیز روند تجارت رضایت دارد.

در این دیدار، امیرخان متقی برای اجرای پروژه‌های مشترک اعلام آمادگی کرده و از ترکمنستان خواسته است که برای گسترش تجارت اقدام کند و برای تاجران افغان ویزا و سایر تسهیلات را فراهم کند.

بلخی می‌گوید که دو طرف در این نشست به توافق رسیدند که وزارت‌خانه‌های هر دو کشور برای «تسهیل» نشست‌های مستقیم فنی برگزار کنند تا تجارت برق، گاز و نفت گسترش یابد و نرخ‌ها کنترل شود.

قابل یادآوری است که تاپی، پروژه‌ای بزرگ توسعه‌ای است که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌دهد.

به گزارش فارس، «رشید مردوف»، وزیر امور خارجه‌ ترکمنستان صبح امروز در رأس یک‌هیأت وارد فرودگاه بین‌المللی کابل شد.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان گفت که وزیر خارجه ترکمنستان از سوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در فرود‌گاه کابل مورد استقبال قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها