دولت لبنان استعفا نمی‌دهد

دولت لبنان استعفا نمی‌دهد
شنبه 8 آبان 1400 - 18:08

دولت لبنان اعلام کرد به دلیل شرایط سخت کشور به کار خود ادامه می دهد و استعفا نخواهد کرد.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دولت لبنان در پایان نشست روز شنبه خود بر علاقه‌مندی به حفظ روابط با همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تاکید کرد.

دولت لبنان پس از نشست وزیران کابینه که درباره تنش زدایی در روابط بین بیروت و ریاض برگزار شد، بر بقای لبنان در صفوف کشورهای عربی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، دولت لبنان همچنین تاکید کرد که به کار خود ادامه خواهد داد زیرا این کشور به دلیل شرایط سخت، تحمل اینکه بدون دولت باقی باشد را ندارد.

در همین زمینه، وزیر امور خارجه لبنان گفت: نهادهای بین المللی که " نجیب میقاتی"» نخست وزیر لبنان با آنها تماس گرفته است، از وی خواستند تا به استعفا فکر نکند.

«عبدالله بو حبیب» افزود: برای حضور در نشست اخیر وزیران کابینه (تنش‌زدایی در روابط لبنان و عربستان) ما با آمریکایی‌ها تماس گرفتیم، زیرا آن‌ها می‌توانند وضعیت فعلی با کشورهای عرب خلیج فارس را معالجه کنند.

اظهارات این وزیر لبنانی درباره ورود آمریکا به این موضوع در حالی است که بیشتر کارشناسان داخلی و خارجی لبنان عامل اصلی بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشور را ناشی از دخالت های خارجی به ویژه آمریکایی ها می دانند.

جلسه تنش‌زدایی برای بررسی مسائل دیپلماتیک به وجود آمده با عربستان سعودی امروز بنا به درخواست نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان با حضور وزیران کابینه در وزارت امورخارجه این کشور برگزار شد.

وزیران شرکت کننده در این نشست در بیانیه‌ای تایید کردند که وظیفه اصلی آن‌ها، ترمیم و غلبه بر اختلافات در حال ظهور با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس است.

آن‌ها با اشاره به اینکه آنچه با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اتفاق افتاده یک مشکل و نه یک بحران است، خواستار گفت و گوی برادرانه با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حل مشکل جدید شدند.

نماینده مجلس کویت: عواقب واکنش‌های شتاب زده متوجه نخست وزیر این کشور است

در حالی که وزارت خارجه کویت به کاردار سفارت لبنان ۴۸ ساعت فرصت داده تا این کشور را ترک کند و سفیر خود در بیروت را برای انجام مشورت فراخوانده است، یکی از نمایندگان مجلس این کشور در واکنش به این اقدام گفت: واکنش‌های بدون مطالعه منجر به پیامدهای فاجعه بار می‌شود و عواقب آن بر عهده «شیخ صباح الخالد» خواهد بود.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «الآن» کویت، «محمد براک المطیر» در توئیتی نوشت: : قبل از فراخوان سفیر کویت و درخواست از کاردار لبنان برای خروج از کشور، ابتدا باید اتباع خود را از آن کشور تخلیه و از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

وی خطاب به «صباح الخالد» نخست وزیر کویت نوشت: این که شما اجازه می‌دهید شهروندان ما به سرنوشت نامعلومی در لبنان دچار شوند، کاملا غیرقابل قبول است و عواقب امور بر عهده شما خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در پی اظهارات دوشنبه شب «قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در برنامه «برلمان شعب» (پارلمان ملت) شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که در آن حمله کشورهای ائتلاف عربی -آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند و بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در این کشورها ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک خود را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها