مقام سابق سعودی: خروج آمریکا از افغانستان آغاز دوران «سردرگمی راهبردی» است

مقام سابق سعودی: خروج آمریکا از افغانستان آغاز دوران «سردرگمی راهبردی» است
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 09:00

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن گفت که خروج آمریکا از افغانستان سرآغاز دوران سردرگمی راهبردی بوده و متحدان آمریکا به دور از اتحاد به این کشور فکر می‌کنند.

العالم - عربستان

«ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که خروج آمریکا از افغانستان سرآغاز دوران «سردرگمی راهبردی» است.

وی با تاکید بر این موضوع که واشنگتن و ناتو، هر دو در افغانستان شکست خوردند، گفت: «متحدان آمریکا و به طور کلی غرب، به دور از اتحاد با آنها در دوران پس از افغانستان و عراق فکر خواهند کرد».

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن در ادامه سخنانش مدعی شد: «در صورتی که سردرگمی راهبردی ادامه یابد، پیشرفت‌هایی که بشریت طی دهه‌های گذشته بدست آورده با تهدید مواجه می‌شود».

وی با ابراز امیدواری از این موضوع که خروج آمریکا از افغانستان به چند قطبی شدن جهان کمک نکند، افزود: «منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای است که بیش از هر جای دیگر از جهان سردرگمی راهبردی را حس کرده است».

الفیصل با اشاره به اینکه سردرگمی راهبردی باعث بروز درگیری و بحران‌های بیشتر خواهد شد، گفت: «تردید در نقش آمریکا و پایبندی به تعهداتش پس از آنکه طی هفت دهه گذشته قدرت بلا منازع بوده، در حال افزایش است».

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر و در پی تشدید عملیات‌ پهپادی نیروهای یمنی علیه اهداف سعودی، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همچنین سامانه‌های پاتریوت را از عربستان خارج کرده است.

بر اساس گزارش‌ها ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در ماه‌های اخیر از عربستان سعودی خارج کرده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها