لاوروف: آمریکا برای ایجاد پایگاه در نزدیکی افغانستان تلاش می‌کند

لاوروف: آمریکا برای ایجاد پایگاه در نزدیکی افغانستان تلاش می‌کند
سه شنبه 11 آبان 1400 - 17:48

وزیر خارجه روسیه گفت که آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای ایجاد پایگاه در نزدیکی افغانستان در نظر دارد زیرساخت‌های نظامی خود را در هند مستقر کند.

العالم - آمریکا

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که تلاش‌های آمریکا برای استقرار زیرساخت‌های نظامی در کشورهای همسایه افغانستان به‌ویژه هند ادامه دارد.

لاوروف به «روسیه24» گفت: من به‌خوبی از مداخله آمریکایی‌ها آگاه هستم، شنیده‌ام که پنتاگون در تلاش است هند را متقاعد کند که به آمریکا در خاک این کشور فرصت‌هایی بدهد.

وی تصریح کرد که رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش در حاشیه نشست ژنو تصریح کرده بود مسکو با توافق آمریکا با کشورهای آسیای مرکزی برای ایجاد پایگاه جهت انجام حملات در افغانستان مخالف است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که پیش از این چنین پیشنهاداتی از طرف آمریکا توسط پاکستان رد شده بود، ازبکستان نیز چنین درخواستی دریافت کرده بود اما براساس قانون اساسی این کشور امکان استقرار پایگاه‌های خارجی در خاک ازبکستان وجود ندارد.

لاوروف افزود: درخواست آمریکا برای استقرار پایگاه نظامی در خاک قرقیزستان نیز توسط رئیس جمهور این کشور رد شده است.

وی با مسئول دانستن آمریکا برای عدم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان نیز گفت: به‌گفته برخی از تحلیلگران سیاسی آمریکایی، اوضاع به این شکل پیش رفت، چون واشنگتن نتوانست به چارچوب‌های زمانی توافق‌شده برای خروج نیروهایش عمل کند، بنابراین طالبان نیز خود را از تعهد تشکیل دولت توافق ملی آزاد دانست.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها