عطوان؛ از شوک تهران به ریاض طی مذاکرات بغداد تا نمایش تشدید تنش علیه بیروت

عطوان؛ از شوک تهران به ریاض طی مذاکرات بغداد تا نمایش تشدید تنش علیه بیروت
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 14:43

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی به بررسی دلیل اصلی نمایش تشدید تنش ریاض علیه بیروت به بهانه اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان و تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست نهایی و قریب‌الوقوع در مأرب پرداخت.

العالم - آسیا

اخیرا انتشار مصاحبه «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره ضرورت توقف جنگ در یمن باعث به راه افتادن یک نمایش جدید از سوی ریاض علیه بیروت شده است. در پی انتشار این مصاحبه که گفته می‌شود مربوط به پیش از انتصاب قرداحی در منصب وزارت است، عربستان سعودی سفیر خود از بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان خواست تا ریاض را ترک کند. امارات، کویت و بحرین نیز اقدام مشابهی انجام دادند تا همبستگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ریاض را نشان دهند.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن با انتشار یادداشتی در این خصوص، این جنجال سیاسی به راه افتاده علیه بیروت را زیر سوال برد و با موشکافی تحولات مربوط به نبرد یمن، دلایل اصلی و پشت پرده این نمایش سعودی را برملا کرد.

وی نوشت که قرداحی در این میان قربانی است و دلیل این موضع‌گیری ریاض، خشم آن از پیام تهران در بغداد پس از سه دور مذاکره است که اعلام کرد، پرونده یمن ربطی به ایران ندارد و بهتر است سعودی‌ها از حزب‌الله لبنان بخواهند میان آن‌ها و صنعاء میانجیگری کند.

وی در آغاز این یادداشت چند سوال طرح کرد: «پیام ایران که مذاکره‌کنندگان سعودی در بغداد را در خصوص جنگ یمن شوکه کرد، چه بود؟ آیا بیانیه شش طرف یمنی در دفاع از مأرب به معنای اعتراف به شکست و مقدمه‌ای برای جدا شدن از ائتلاف سعودی و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» و به اصطلاح قانونی است؟».

وی نوشت که اگر هدف عربستان سعودی از طرح موضوع اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در خصوص بیهوده بودن جنگ یمن، منحرف کردن انظار از خسارات وارده به ریاض و همپیمانانش در نبرد راهبردی استان مأرب است، باید بگوییم که آن‌چه رخ می‌دهد، دقیقاً برعکس است. زیرا رسما موجب برجسته کردن این نبرد و دوخته شدن چشم‌ها به آن و روشدن شکاف‌ها و چند دستگی‌های زیاد در صفوف اردوگاه مخالف جنبش «انصارالله» و متحدان آن شد و این به آن معناست که چیزی تا سقوط شهر مأرب باقی نمانده است.

به اعتقاد عطوان، دو تحول ناگهانی بزرگ در این صحنه، منعکس کننده موقعیت ناامیدکننده ائتلاف سعودی و دولت «مشروع» یمن است که می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن به پایان جنگ، اگر نه در تمام یمن، دست‌کم در بخش شمالی آن باشد.

نخست: بیانیه‌ای که برای اولین بار از سوی شش حزب اصلی یمن (الاصلاح، المُؤتمر الشعبی العام «شاخه داخلی»، سوسیالیست، الناصری، الرشاد الیمنی و بعث) صادر شد و ائتلاف سعودی و دولت هادی را به ناتوانی در مدیریت نبرد در مارب از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای متهم کرد و آن‌ها را مسئول کامل آن‌چه را که از این اهمال شرم آور حاصل می‌شود، دانست.

دوم: جنبش «انصارالله» پس از کنترل منطقه الجوبه، منطقه العبدیه را به کنترل خود درآورد، به این معنی که اکنون قلب شهر مأرب از سه طرف توسط نیروهای دولت صنعاء محاصره شده است. لذا پایان این نبرد به نفع انصارالله بسیار قریب الوقوع است.

در ادامه این یادداشت آمده است که این بیانیه صادره از سوی شش حزب یمنی، می‌تواند بسیار خطرناکتر و دردناکتر از آنچه در اظهارات وزیر قرداحی ذکر شد،باشد. زیرا بیانگر حمله شدید و شاید تمرد احزاب همپیمان با ائتلاف سعودی و دولت مستعفی هادی است.

عطوان نوشت: «وزیر قرداحی از عبث بودن جنگ یمن سخن گفت و تصریح کرد که "حوثی‌ها" در مقابل یک تجاوز، در حال دفاع از خود هستند اما این بیانیه، ائتلاف سعودی را به بی‌کفایتی و سوء اداره جنگ متهم می‌کند که در لغت به معنای زیر سوال بردن همه تلاش‌های ائتلاف سعودی طی هفت سال گذشته و اعتراف به شکست نه تنها در مأرب که در سراسر یمن است».

سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه می‌نویسد: «لذا این اغراق نیست، اگر بگوییم این بیانیه به ائتلاف سعودی که با تمام نیرو در یمن در حال جنگ است و با شبه نظامیان موسوم به "جنجاوید" سودان، "بلک واتر" و جنگنده‌های "اف ۱۶" و "اف ۱۵" به این نبرد ادامه می‌دهد و طی هفت سال گذشته متحمل بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت شده به منزله وارد کردن یک خنجر از پشت به صورت غیر منتظره بود».

بر این اساس، تفاسیر متعددی از این بیانیه شش جانبه وجود دارد که بارزترین آن‌ها این است که رزمندگان شش حزب مذکور که به اصطلاح در حال دفاع از مأرب هستند و می‌کوشند از افتادن آن به دست جنبش انصارالله و نیروهای آن جلوگیری کنند، ناامید شده‌اند. زیرا با مدیریت پیشروی نبرد از سوی انصارالله و سقوط شهرستان‌های اصلی و سایر شهرستان‌ها، آن‌ها دریافته‌اند که ورود نیروهای دولتی صنعاء به این شهر بسیار نزدیک است و به همین دلیل آنها شروع به تدارک برای جدایی ائتلاف سعودی و قطع ارتباط با دولت هادی هستند و چه بسا که حتی در آینده وارد گفت‌وگو با «انصارالله» برای تقسیم قدرت به هر طریقی شوند.

در ادامه این یادداشت آمده است که منابع یمنی نزدیک به رهبری انصارالله، راز واقعی این خشم سعودی‌ها علیه لبنان و حزب‌الله را برای «رأی الیوم» فاش کردند و گفتند که ایرانی‌ها در چندین دور مذاکره با ریاض در عراق، به مذاکره کنندگان سعودی تاکید کردند که پرونده یمن توسط «حزب‌الله» در لبنان اداره می‌شود و ایران کاری به آن ندارد و اگر می‌خواهند جنگ را خاتمه دهند باید با رهبری حزب‌الله در بیروت مذاکره کنند زیرا حزب‌الله با توجه به روابط حسنه‌ای که با انصارالله دارد، می تواند مناسب‌ترین میانجیگر در این پرونده باشد.همین امر به فروپاشی این مذاکرات و عدم تعیین تاریخی جدید برای دور بعدی آن و هجمه شدید شاهزاده «فیصل بن الفرحان» وزیر خارجه سعودی علیه ایران و حزب‌الله و قدرت آن در لبنان طی کنفرانس خبری برگزار شده در حاشیه نشست ۲۰ در روما منجر شد. این امر بازتاب مستقیم این شوک ایرانی به ریاض بود.

عطوان در پایان نوشت: «برای بار دوم تاکید می‌کنیم که وزیر قرداحی فقط یک قربانی بود و اظهارات وی به عنوان یک بهانه دستاویز قرار گرفته است. ناامیدی عربستان و نشان دادن خشمش با خارج کردن سفرا از لبنان، فقط نوک کوه یخ او بود نه بیشتر نه کمتر. آخرین چیزی که رهبران سعودی انتظار داشتند این بود که پس از سه دور مذاکره با ایرانی‌ها در عراق کشف کنند که اگر می‌خواهند از تله جنگ در یمن خارج شوند، باید به «سید» در ضاحیه جنوبی بیروت مراجعه کنند..و خداوند بهتر می‌داند».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها