برگزاری دور بعدی مذاکرات درباره سوریه ماه آینده در «نورسلطان»

برگزاری دور بعدی مذاکرات درباره سوریه ماه آینده در «نورسلطان»
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 10:36

وزیر خارجه قزاقستان اعلام کرد که بنا به درخواست ایران، روسیه و ترکیه، دور بعدی مذکرات «آستانه» درباره سوریه اواسط ماه دسامبر (اواخر آذر ماه) در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

العالم - سوریه

«مختار تلوبردی» وزیر خارجه قزاقستان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که قزاقستان اواسط ماه دسامبر (اواخر آذرماه) در شهر «نورسلطان»، میزبان دور بعدی مذاکرات آستانه درباره سوریه خواهد بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزیر خارجه قزاقستان در خصوص دور بعدی مذاکرات آستانه درباره سوریه توضیح داد: «کشورهای ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) از ما درخواست کرده‌اند تا دور بعدی فرایند آستانه را سازماندهی کنیم. تاریخ دقیق آن همچنان در دست بررسی است و حدود اوایل دسامبر برگزار می‌شود».

تلوبردی در ادامه افزود که نشست آستانه با حضور نمایندگانی از کشورهای ضامن فرایند آستانه یعنی ایران، ترکیه و روسیه، طرف‌های درگیر در سوریه و ناظران برگزار خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: «ما در حال حاضر تلاش داریم سطح مذاکرات را تعیین کنیم، معاونان وزرای خارجه در اغلب موارد به عنوان نماینده کشورهای ضامن حضور می‌یابند».

گزارش خبرگزاری تاس، شانزدهیمن نشست بین‌المللی آستانه در خصوص سوریه، در بازه زمانی هفتم و هشتم جولای (۱۶ و ۱۷ تیرماه) در نورسلطان طبق پایتخت قزاقستان برگزار شد و شامل هیأتی از کشورهای ضامن و نمایندگانی از دولت و معارضان مسلح سوری بود و در خصوص اوضاع سوریه، کمک‌های جامعه بین‌الملل به این کشور، چشم‌انداز ازسرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه و اقدامات اعتمادساز همچون تبادل زندانیان، آزادی گروگان‌ها و جستجو برای افراد ناپدیدشده بحث‌هایی صورت گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، از سال ۲۰۱۷، در نورسلطان، مذاکرات درباره حل و فصل مسئله سوریه در قالب آستانه که پایتخت قبلی قزاقستان بود، در جریان است.

در ژانویه ۲۰۱۸، سوچی میزبان کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بود که اولین تلاش برای گردهم آوردن طیف گسترده‌ای از شرکت‌کنندگان در یک مکان برای مذاکرات از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بود که در نتیجه این نشست،کمیته قانون اساسی سوریه شکل گرفت که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن تهیه اصلاحات در قانون اساسی سوریه است.

فارس

پربیننده ترین خبرها