سناریوهای پیش روی سودان در سایه دخالت های "اسرائیل"

سناریوهای پیش روی سودان در سایه دخالت های
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 16:55

ناظران بر این باورند که علت مداخلات خارجی در تحولات سودان، موقعیت استراتژیک آن بخصوص در موضوع سد النهضه است.

العالم-نظرکده

پژوهشگران سیاسی اظهار داشتند که حکومت سودان همواره در چنگ نظامیان بوده و تعداد بسیار اندکی از غیر نظامیان در حکمرانی نقش داشته اند.

به باور پژوهشگران، عبدالله حمدوک نخست وزیر خلع شده سودان حکومت اضطراری نظامیان در کشور را بحران آفرین توصیف کرده و خود را ناجی کشور از این بحران می داند.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که کودتای نظامی در سودان و به قدرت رسیدن نظامیان به این سرعت، تنها با نظارت دستگاه های اطلاعاتی قوی در منطقه و مشارکت دولت های موثر منطقه ای امکان‌پذیر بوده است.

پژوهشگران معتقدند که عدم اعلام حمایت رژیم صهیونیستی از کودتای سودان بخاطر بیم آن از ناکامی این کودتا و بازگشت دولت غیر نظامی است که کینه زیادی هم از دشمن اسرائیلی اش دارد. لذا این رژیم برای اعلام موضع خود به انتظار آرام شدن صحنه سیاسی سودان نشسته تا ببیند که چه کسی پیروز این نبرد خواهد بود.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که واشنگتن پس از شکست طرح معامله قرن و عادی سازی جمعی با رژیم صهیونیستی، تلاش کرد تا دولت های منطقه ازجمله سودان را یک به یک به سمت عادی سازی سوق دهد، اما مردم سودان بیش از هر ملت دیگری با این اقدام مقابله کردند و حتی فشارهای اقتصادی نیز بر موضع آنها تاثیري نداشته است.

پژوهشگران سیاسی بازگشتن دولت غیر نظامی به ریاست حمدوک را بعید می دانند، چرا که تایید کنندگان کودتا هنوز بر موضع خود پافشاری می کنند.

کارشناسان روابط بین الملل به نوبه خود بر این باورند که رژیم صهیونیستی در دهه اخیر به دنبال کاشتن بذر فساد و تشویش میان ملت های عرب و ایجاد تفرقه و شکاف میان دولت های منطقه بود تا بتواند کنترل آنها را بدست گیرد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که رژیم اشغالگر توانست با نقشه پلید خود، میان شمال و جنوب سودان شکاف ایجاد کند و سپس، به حمایت از جنوب سودان بپردازد و چند سال بعد نیز روابط خود با شمال سودان را عادی سازی کند.

به باور کارشناسان، مغز متفکر ساخت سد النهضه رژیم صهیونیستی بود که می خواست از این طریق، با دولت مصر به عنوان متحد رهبران عادی سازی (امارات و عربستان) نیز ارتباط برقرار کند و در نتیجه، خط ممتد عادی سازی در منطقه را ترسیم نماید.

کارشناسان معتقدند که عبدالفتاح البرهان فرمانده کل نیروهای مسلح نمی توانست بدون حمایت آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی دست به چنین کودتایی بزند.

کارشناسان سفر جفری ویلتمن نماینده ویژه آمریکا به سودان را صرفا طوفانی رسانه ای دانستند که به هیچ وجه به از بین رفتن بحران سودان کمک نخواهد کرد.

به باور کارشناسان، عبدالفتاح البرهان در مدتی که نخست وزیر جدید دولت سودان تعیین می شود، گام های زیادی را به سوی عادی سازی برخواهد داشت چرا که باید وفاداری خود به ائتلاف صهیو-آمریکایی را اثبات کند.

کارشناسان یادآوری کردند که اولین گام های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را البرهان با دیدار با نخست وزیر این رژیم برداشت.

تحلیلگران سیاسی اظهار داشتند که سفر فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان و افسران عالی‌رتبه به تل آویو آن هم دو هفته قبل از کودتای نظامی سودان، با هدف مطلع کردن رژیم صهیونیستی از روند حوادث این کشور و درگیری با جهت غیرنظامی مخالف با عادی سازی انجام شد.

تحلیلگران خاطرنشان کردند که ملت سودان هرگز عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و هیچ گامی در جهت آن برنخواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها