صف آرایی جمهوری‌خواهان کنگره در برابر بایدن در باره مذاکرات هسته ای

صف آرایی جمهوری‌خواهان کنگره در برابر بایدن در باره مذاکرات هسته ای
شنبه 15 آبان 1400 - 11:21

رسانه های غربی گزارش داده اند که جمهوری خواهان در کنگره آمریکا با اعلام این که بایدن قدرتی برای رفع دایمی تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی را ندارد، تهدید کرده اند که به توافق احتمالی دولت آمریکا با ایران پایبند نخواهند بود.

العالم ـ آمریکا

این دسته از جمهوری خواهان تهدید کرده اند که اگر در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده، کنترل کنگره را در دست گیرند، به توافق احتمالی دولت آمریکا با ایران پایبند نخواهند بود.

شماری از رهبران این حزب به سایت فری‌بیکن گفته اند بایدن قدرتی برای رفع دایمی تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی را ندارد.

این گزارش می افزاید، جمهوری خواهان کنگره آمریکا همچنین فشارها بر دولت جو بایدن برای کنار گذاشتن سیاست دیپلماسی با ایران در پی حمله اخیر پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه را افزایش داده‌اند.

پایگاه اشغالگران آمریکایی در منطقه "تنف" سوریه در نزدیکی گذرگاه تنف سوریه با عراق و اردن قرار دارد که اواخر مهر هدف حمله پهپادی قرار گرفت. آمریکا طبق معمول ادعا کرده که ایران مسئول این حمله بوده است.

حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه درحالی است که این کشور بارها از واشنگتن خواسته که به حضور اشغالگرانه و اقدامات غیر قانونی خود در خاک سوریه پایان دهد اما آمریکا توجهی به درخواست های دولت سوریه ندارد.

حالا شماری از نمایندگان جمهوی‌خواه در کنگره آمریکا گفته‌اند به دنبال این حمله، مذاکرات با ایران باید متوقف شود.

درخواست جمهوری خواهان در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام تاریخ مذاکرات وین، مدعی شده که چنانچه ایران جدی باشد، رسیدن به توافق سریع بر سر برجام در هفتمین دور مذاکرات وین امکان‌پذیر است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه(12 آبان ماه 1400) در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین برگزار می‌شود.

ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که عمدتا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و پس از خارج شدن دولت وی از توافق برجام وضع شده اند. به دنبال اعمال تحریم های غیر قانونی آمریکا، ایران نیز در اقدامی متقابل اجرای برخی از تعهدات خود در چارچوب برجام را متوقف کرد و سطح همکاری با آژانس را کاهش داد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز جمعه (14 آبان) اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلو عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است.

دولت کنونی آمریکا با ابراز گله مندی از اقدام ترامپ در خروج از برجام می‌گوید که می‌خواهد به توافق هسته ای بازگردد اما در زمینه رفع یکجای تحریم‌های وضع شده از سوی دولت قبلی این کشور تعلل می ورزد از سوی دیگر ایران خواهان راستی آزمایی برای جلوگیری از امکان بازگشت مجدد واشنگتن به تحریم های غیر قانونی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها