پشت پرده فتنه حمله به معترضان نتیجه انتخابات درمنطقه سبز بغداد

پشت پرده فتنه حمله به معترضان نتیجه انتخابات درمنطقه سبز بغداد
يکشنبه 16 آبان 1400 - 14:02

اوضاع در عراق اگر به همین منوال پیش برود آخر و عاقبت خوشی نخواهد داشت و وضعیت به خصوص پس از حوادث دردناک منطقه سبز که به کشته شدن دو معترض از معترضان مسالمت آمیز منجر شد، از اینهم بدتر خواهد شد، حال این سوال مطرح می شود که چه کسانی پشت این ماجرا هستند؟

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند که حشد الشعبی و گردان عصائب اهل الحق و "چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی" خویشتن داری در پیش گرفته و سعی می کنند از امنیت و ثبات و سلامت عراق و دولت این کشور حفاظت کنند همان طور که حزب الله لبنان در جریان حوادث الطیونه در این کشور به رفم شهادت چند نفر در این حادثه، خویشتن داری و صبر در پیش گرفت.

ناظران بر این عقیده اند که نتایج تحقیقات کمیته حقیقت یاب در مورد حوادث دردناک منطقه سبز در بغداد – که شاخه اطلاعاتی حشد الشعبی هم در این کمیته عضویت دارد – هر چه باشد حتی پس از شناسایی عاملا حادثه، برای حفظ صلح و آرامش داخلی و امنیت عراق، توافق و گذشت طرف های درگیر را به دنبال خواهد داشت.

ناظران خاطرنشان می کنند که برخی طرف ها بی ثباتی و ناامنی عراق را به نفع خود می دانند و هم اکنون صلح و ثبات این کشور به خصوص پس از توافق گروه های سنی، کرد و شیعه برای تشکیل ائتلاف برای معرفی نخست وزیر، در معرض خطر قرار گرفته است.

تحلیلگران معتقدند که حوادث دردناک منطقه سبز، درست زمانی رخ داد که درخواست ها برای بازشماری دستی آرا بالا گرفت.

آنها خاطرنشان کرده اند که با توجه به این زمانبندی این سئوال مطرح می شود که چه کسانی در ماجرای تیراندازی به معترضان در تظاهرات دست داشته اند و چه هدفی را دنبال می کنند. آیا هدفشان انحراف افکار عمومی از مطالبات مردمی مبنی بر بازشماری آرا و تلاش برای موفقیت آنها بوده است و می خواسته اند معترضان را به ورطه فتنه کشانده و در نهایت ملت عراق را از خواسته اصلی خود که همان اصلاح مسیر انتخابات بوده است، منحرف کنند.

تحلیلگران می گویند نکته دیگری که در این فتنه نهفته است تلاش آمریکا برای تخریب وجهه حشد الشعبی و متهم کردن آن به ایجاد هرج و مرج و تلاش برای نفوذ به منطقه سبز است مخصوصا که اغلب معترضان از حشد الشعبی بوده اند. سئوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا آنها بازشماری آرا برای احقاق حق مردم را رد می کنند آنهم وقتی اعتراضات بسیاری به نتایج این انتخابات وارد است.

استراتژیست های عراقی هم معتقدند که اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در منطقه سبز بغداد غیر قابل توجیه است مخصوصا که معترضان نه خیابانی را بسته بودند و نه به نیروهای امنیتی یا اموال عمومی و خصوصی حمله کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها