واکنش دولتها، مقامات و روسای کشورهای خارجی به ترور الکاظمی

واکنش دولتها، مقامات و روسای کشورهای خارجی به ترور الکاظمی
يکشنبه 16 آبان 1400 - 13:05

اعلام ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، واکنش برخی مقامات و روسای کشورهای خارجی را به دنبال داشت.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش منابع خبری، میشل عون رئیس جمهور لبنان، با محکوم کردن سوء قصد سحرگاه امروز به الکاظمی، گفت: این اقدام نه تنها شخص الکاظمی بلکه ثبات و امنیت عراق و تلاش ها برای تقویت وحدت ملی، فعالیت اقتصاد ملی و فراهم شدن یک زندگی راحت برای مردم را هدف قرار می دهد.

«نایف فلاح مبارک الحجرف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با مردم عراق برای حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی کشور عراق با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که تلاش برای هدف قرار دادن الکاظمی، مخالفت قاطعانه وی با چنین حملات جنایتکارانه‌ای است که امنیت و ثبات عراق را که امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز است، هدف قرار می دهد.

وزارت امور خارجه مصر نیز با محکوم کردن سوء قصد نافرجام علیه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصر بر حمایت خود از عراق در برابر هر چیزی که امنیت و ثبات آن را تهدید و یا انسجام جبهه داخلی آن را تضعیف می‌کند، تاکید می کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامات تروریستی رقت بار، کشور برادر عراق را از تکمیل دستاوردهای ملی که آخرین آن برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه گذشته بود، دلسرد نمی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مصر از همه طرف های عراقی می خواهد که برای حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت عراقِ برادر خویشتن داری کنند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

هیئت مساعدت سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) نیز با ابراز خرسندی از آسیب ندیدن الکاظمی در این سوء قصد در بیانیه ای این اقدام را به شدت محکوم و تاکید کرد که به تروریسم، خشونت و اقدامات غیرقانونی نباید اجازه داده شود تا ثبات عراق را تضعیف و روند دموکراتیک آن را مختل کند.
وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه تاکید کرد: اقدام تروریستی بزدلانه ای که نخست وزیر عراق را هدف قرار داد، به شدت محکوم می کنیم و در کنار کشور برادر عراق، دولت و مردم متحد آن برای مقابله با همه تروریست هایی که تلاش بیهوده ای برای جلوگیری از احیای سلامت و نقش عراق و تحکیم امنیت و ثبات و افزایش رفاه و توسعه آن دارند، هستیم.

وزارت امور خارجه قطر نیز تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را به شدت محکوم کرد و خواستار پیگرد قانونی و محاکمه افراد دخیل در این امر شد.
وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی امارات هم در بیانیه ای تاکید کرد که امارات متحده این اقدامات تروریستی را که با هدف بی ثبات کردن امنیت و ثبات در عراق و مغایر با ارزش ها و اصول اخلاقی و انسانی است، به شدت محکوم می کند. این وزارتخانه با ابراز همبستگی و ایستادگی در کنار کشور برادر عراق، در مقابله با تروریسم، بر تمایل این کشور برای برقراری امنیت و ثبات در عراق تاکید کرد.

وزارت امور خارجه کویت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام جنایتکارانه تنها الکاظمی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه دستاوردهای عراق و مردم این کشور را در زمینه وحدت و دستاوردها که در همه سطوح به دست آمده است، مورد هدف قرار می‌دهد و برادران در عراق می دانند که چه کسانی خواهان شر در وطن و اخلال در اتحاد ملت هستند.
این وزارتخانه بر حمایت دولت کویت از عراق و همبستگی و حمایت از همه اقداماتی که برای حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت این کشور لازم است، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه عرب هم در بیانیه ای با محکوم کردن ترور نافرجام نخست وزیر عراق اعلام کرد که ترور الکاظمی اعتبار، امنیت و ثبات کشور عراق را هدف قرار داد.

پارلمان عرب نیز در بیانیه ای بر همبستگی کامل خود با عراق و مردم آن و اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.
این پارلمان با تاکید بر اینکه امنیت عراق بخشی جدایی ناپذیر از امنیت ملی عربی است، خواستار تحقیقات فوری برای کشف این عملیات "جنایتکارانه شکست خورده" شد که هدف آن ضربه زدن به نهادهای دولتی است.

رسانه های عراقی گزارش دادند، بامداد امروز (یکشنبه 16 آبان ) صدای انفجار و تیراندازی در منطقه سبز بغداد شنیده شده است. به دنبال شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی، آژیر خطر سفارتخانه آمریکا در منطقه سبز بغداد به صدا درآمده است.همزمان با فعال شدن آژیر هشدار در سفارت آمریکا، چند هواپیمای جنگی و پهپاد بر فراز منطقه سبز بغداد به پرواز درآمده و تعداد زیادی نیروی امنیتی در داخل و اطراف منطقه سبز بغداد مستقر شده‌اند. به دنبال این قضیه اعلام شد که منزل شخصی الکاظمی هدف حمله قرار گرفته و نخست وزیر عراق و تعدادی از همراهانش در این حمله زخمی شده اند.

پربیننده ترین خبرها