اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها در عراق شد

اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها در عراق شد
يکشنبه 16 آبان 1400 - 17:54

اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه سوء قصد به نخست وزیر عراق از تمامی طرف‌ها در این کشور خواست تا خویشتنداری در پیش بگیرند.

العالم - عراق

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حادثه امروز صبح (یکشنبه) سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌های عراقی شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در واکنش به سوء‌ قصد به جان نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از تمامی طرف‌ها در عراق می‌خواهد خویشتنداری کرده و در مذاکرات سیاسی مشارکت کنند».

اتحادیه اروپا همچنین با حمایت از مردم عراق ادامه داد: «ما بر تداوم حمایت از مردم عراق برای برقراری صلح در این کشور تأکید می‌کنیم».

رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از شنیده ‌شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد و هدف قرار دادن منزل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور در منطقه سبز خبر دادند.

پس از آن، وزارت کشور عراق امروز یکشنبه از مشارکت سه پهپاد در ترور ناکام «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر این کشور خبر داد.

سرتیپ «سعد معن» مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق تأکید کرد که هدف قرار دادن نخست‌ وزیر اقدامی تروریستی و مردود است.

حادثه بامداد امروز، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت. پیش از این «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن حادثه صبح امروز پیشنهاد همکاری آمریکا در تحقیقات در خصوص این حادثه را مطرح کرد.

از طرف دیگر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس بیانیه‌ای در محکومیت سوءقصد علیه نخست‌وزیر عراق صادر کرد و گفت: «ما حمله شب گذشته به مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در بغداد را محکوم می‌کنیم. از اینکه نخست‌وزیر سالم و سرحال است خیالمان راحت است اما فکرمان پیش مجروحان حادثه است».

وزارت امور خارجه ترکیه و فرانسه نیز روز یکشنبه تلاش نافرجام برای ترور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای نوشت: «امیدواریم که عاملان این ترور بزدلانه که به‌وضوح هدف تضعیف حق حاکمیت و ثبات در عراق را دارند شناسایی شده و در برابر قانون پاسخگو قرار گیرند».

وزارت خارجه فرانسه نیز با محکوم کردن این حمله مدعی شد: «فرانسه به‌طور کامل از روند دموکراتیک عراق که اخیراً با سازماندهی رضایت‌بخش انتخابات قانون‌گذاری رقم خورد، حمایت می‌کند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تماس تلفنی با همتای عراقی ضمن ابراز خرسندی از سلامتی نخست‌وزیر عراق در پی سوءقصد امروز، چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت این کشور برشمرد که از سوی بدخواهان و در جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیش از این سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را محکوم و بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تأکید کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز صبح امروز (یکشنبه) در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم ⁧‫عراق⁩ نداشته‌اند.

برخی ناظران این اتفاقات را به نتیجه انتخابات اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. در پی این اعتراض‌ها، وضعیت سیاسی عراق متشنج است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها