بحران سودان چه زمان پایان خواهد یافت؟

بحران سودان چه زمان پایان خواهد یافت؟
يکشنبه 16 آبان 1400 - 22:44

نیروهای امنیتی سودان دو تظاهرات علیه کودتا را با شلیک گاز اشک  آور متفرق کرده و دهها تظاهرکننده را در روز اول نافرمانی مدنی بازداشت کردند. 

العالم کشکول

خیابان‌های خارطوم به دعوت نیروهای آزادی و تغییر در زمینه تظاهرات مدنی علیه کودتای نظامی و سیطره نظامیان پاسخ داد، البته موسسات تجاری، بانک‌ها، شرکت‌ها و بازارها بسته شده اما شرکت در اعتصاب به خاطر قطع ارتباطات اینترنتی و تلفن محدود بود، استادان و معلمان در محکومیت کودتا راهپیمایی کردند اما نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور آنان را متفرق کردند.

عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش روز 25 اکتبر 2021 با اعلام وضع فوق العاده، شورای حاکمیت را منحل و اعضای کابینه عبدالله حمدوک نخست وزیر را بازداشت کرد، پس از آن سندیکاها و سازمانهای سودانی خواستار نافرمانی مدنی شدند، تظاهرکنندگان در مناطق مختلف کشور مخالفت خود را با حکومت نظامیان اعلام کردند اما پلیس آنان را با گاز اشک آور متفرق کرد.

سندیکای معلمان سودان نیز اعلام کرد که 87 تظاهرکننده بدون حکم قضائی بازداشت شدند و پای یک معلم در جریان متفرق کردن تظاهرات شکسته شد.

کلاسهای درس در دانشگاههای خارطوم و البحر الاحمر در شهر پورت سودان در اعتراض به کودتا و حمله افراد مسلح به دانشجویان در اکتبر 2021 و به منظور حفظ سلامتی دانشجویان تعلیق شده است، چند ساعت بعد، نیروهای امنیتی به سوی صدها تظاهرکننده در منطقه بری در شرق پایتخت ،گاز اشک اور شلیک کردند.

به گفته های شاهدان عینی ، تظاهرکنندگان در خیابانها جمع شده و لاستیک ها را آتش زده و علیه حکومت نظامی شعار سر دادند.

تظاهرکنندگان مخالف کودتا شامگاه یکشنبه برخی خیابان های اصلی خارطوم پایتخت سودان و دو شهر بحری و ام درمان را بستند و صبح یکشنبه برخی مغازه ها باز و سایر اماکن تجاری خرطوم بسته ماندند.

مردم سودان می خواهند با اعتصاب عمومی یا تظاهرات گسترده صدای خود را برسانند این در حالی است که مذاکرات نظامیان و غیرنظامی ها و میانجی های داخلی و بین المللی برای یافتن راهکاری برای بحران به دور از خیابانها و پشت دربهای بسته ادامه دارد، اما مذاکرات تاکنون نه به تشکیل دولت جدید ،نه بازگشت دولتی که البرهان ناگهان آن را منحل کرد و نه به موضع گیری مشخصی درباره از سرگیری انتقال دموکراتیک منجر شد که سال2019 پس از سرنگونی عمر البشیر آغاز شده بود.

مذاکره کنندگان اتحادیه کشورهای عربی و جنوب سودان و سازمان ملل دیدارهایی با دو طرف داشتند اما ماموریتشان پیچیده بود .

فولکر پرتس نماینده ویژه سازمان ملل در سودان روز پنجشنبه از بازداشت سیاستمداران غیر نظامی که برای دیدار وی به مقر عمومی وی آمده بودند، ابراز ناخرسندی کرد . هیاتی از اتحادیه کشورهای عربی نیز روز یکشنبه با البرهان دیدار کردند. ارتش نیز روز پنج شنبه 4 وزیر را آزاد کرد اما برخی وزرا هنوز در بازداشت هستند و البرهان گفت انان مورد تعقیب قضایی هستند .

برخی محافل بین المللی، کودتا و سرکوبی که به کشته شدن 14 تظاهرکننده منجر شد را محکوم کرده و عضویت سودان در اتحادیه افریقا را لغو کردند وکمک های بین المللی را به شدت کاهش دادند.

نیروهای آزادی و تغییر بر عدم مذاکره اصرار دارند و مذاکره را منوط به بازگشت وضعیت به قبل از تصمیمات 25 اکتبر می دانند و خواهان آزادی زندانیان و بازگشت عبدالله حمدوک و دولتش هستند.

در مقابل نیز ارتش تاکید دارد به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد تا از مرحله انتقالی برای تحقق برنامه های محدود که مخالف با اهداف عالی ملی است سوء استفاده کنند.

برهان اما تحت فشارهای داخلی و خارجی و مردمی برای بازگرداندن امور به روال سابق است اما وی تاکید دارد تصمیمات 25 اکتبر به ثبات خود خواهد بود . اما وضعیت سودان تا به کی ادامه و به کجا ختم خواهد شد ؟ گذر ایام اما پرده از روی ان برمی دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها