مذاکرات برای حل بحران سودان متوقف شد/تصمیم جدید ارتش سودان همزمان با فشارهای بین‌المللی برای آزادی بازداشت‌شدگان

 مذاکرات برای حل بحران سودان متوقف شد/تصمیم جدید ارتش سودان همزمان با فشارهای بین‌المللی برای آزادی بازداشت‌شدگان
شنبه 15 آبان 1400 - 18:55

تلویزیون رسمی سودان اعلام کرد، ارتش این کشور تمام شوراهای اداری شرکت‌های دولتی و طرح‌های ملی کشاورزی را منحل کرده است.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم به نقل از رای الیوم، همزمان با تشدید فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای، گروه غیرنظامی در سودان از حاکمان نظامی خواست سه تن از شخصیت‌هایی را که به دنبال دیدار با فرستاده سازمان ملل بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

تلویزیون رسمی سودان جزئیات بیشتری درباره تصمیم جدید ارتش مبنی به انحلال شوراهای اداری شرکت‌های دولتی و طرح‌های ملی کشاورزی نداد.

همچنین رویترز به نقل از برخی منابع در دولت عبدالله حموک نخست‌وزیر دولت انتقالی، گزارش داد:‌ در پی مخالفت ارتش سودان با بازگشت به مسیر انتقال دموکراتیک، مذاکرات برای حل بحران سودان متوقف شده است.

سازمان ملل در تلاش‌های میانجیگرانه برای آزادی شخصیت‌هایی از جمله "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر مخلوع که در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد و نیز بازگشت فوری به توافق تقسیم قدرت مشارکت دارد.

ولی ائتلاف "نیروهای آزادی و تغییر" اعلام کرده که سه تن دیگر از جمله دو تن از اعضای حزب "کنگره سودانی" و یک عضو بارز در کمیته رسیدگی به دارایی‌های دولت مخلوع "عمر البشیر"، بازداشت شده‌اند.

این ائتلاف در عین حال گزارش‌ها مبنی بر تماس این گروه و ارتش و یا هرگونه توافق قریب‌الوقوع میان ارتش و حمدوک را رد کرد و اظهار داشت: این شایعه‌ها صرفا برای ایجاد حس ناامیدی در میان سودانی‌ها مطرح می‌شود.

در همین حال، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای، تسلط ارتش بر قدرت در سودان و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرده و از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست تا به منظور پیگیری اوضاع یک کارشناس حقوقی تعیین کند.

"میشل باشله "کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به اقدامات اتخاذ شده از سوی ارتش سودان، خاطرنشان کرد که اقدامات یاد شده، با حقوق بشر و توافق‌های به عمل آمده در خصوص مرحله انتقالی در تضاد است.

باشله خاطرنشان کرد، وزیران و سیاست مداران و وکلای دفاع و روزنامه‌نگاران پس از شکل گیری کودتا در این کشور در معرض سرکوب قرار گرفته‌اند .

وی خواستار آزادی تمامی زندانیان و بازگشت به دولت غیرنظامی شده و به موارد نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و اعمال فشار علیه رسانه‌های گروهی اشاره کرده است.

در همین حال، "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش سودان اعلام کرد نیروهای مسلح سودان برای پایان دادن به آشفتگی در کشور و جلوگیری از وقوع جنگ داخلی وارد عمل شده‌اند و انتخابات در سال 2023 برگزار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها