توهم عربستان و تداوم بحران ریاض- بیروت؛ کویت از میانجیگری امتناع کرد

توهم عربستان و تداوم بحران ریاض- بیروت؛ کویت از میانجیگری امتناع کرد
دوشنبه 17 آبان 1400 - 10:35

بحران سیاسی میان ریاض و بیروت به قوت خود پابرجاست؛ طرف‌های غربی و مهره‌های سعودی در لبنان تأکید دارند که دولت لبنان برای ابراز حسن نیت، وزیر اطلاع‌رسانی را برکنار و علیه مقاومت اعلام جنگ کند.

العالم- لبنان

وبسایت نشریه الاخبار با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد، آنچه "نجیب میقاتی" نخست‌وزیر لبنان از زمان بازگشت از سفر انگلیس انجام داده، فراتر از کلام و اظهارنظر نبوده است. در واقع، همه به‌ویژه خود عربستان سعودی متوجه شده‌اند که میقاتی از تصمیمات ریاض و نحوه برخورد آن با او یا با دولتش ناخرسند است. اما میقاتی جزو آن دسته از رهبرانی نیست که چالش و بحرانی با این حجم و اندازه را تحمل کند لذا در گوشه‌ای در عقب نشسته و از هر کسی که بتواند به او کمک کند، درخواست کمک کرده است.

در بیروت یک تیم سیاسی متشکل از مهره‌های سعودی وجود دارد که از دولت می‌خواهد یا استعفا دهد و یا "جورج قرداحی" وزیر اطلاع‌رسانی را برکنار و علیه مقاومت اعلام جنگ کند. این تیم از آن قدرتی که بتواند معادله بازی را برهم بزند، برخوردار نیست.

"بشاره الراعی" رهبر مسیحیان مارونی لبنان و همچنین "الیاس عوده" کشیش کلیسای ارتدوکس صداهای‌شان را علیه قربانی بلند کرده‌اند. ولی این دو فراموش کرده‌اند که این قربانی جرمی مرتکب نشده است. الراعی و عوده به این امر اذعان می‌کنند ولی این دو تسلیم شدن در برابر حکومت سعودی را می‌پذیرند. "ولید جنبلاط" از برجسته‌ترین رهبران دروزی نمی‌داند چگونه با این بحران تعامل کند. او خود درباره استراتژی سعودی متقاعد نشده است ولی در عین حال نمی‌تواند با دشمنانش در لبنان همگام شود.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده، بدین شرح است:

-میقاتی به تلاش‌ها و رایزنی‌ها با بشاره الراعی و "سلیمان فرنجیه" رئیس جریان "المرده" و جورج قرداحی ادامه می‌دهد تا قرداحی را به سمت استعفا سوق دهد، با این حال احتمال می‌رود جلسه هیئت دولت برای بررسی موضوع استعفا تشکیل شود. ولی فرنجیه و حزب‌الله با این موضوع مخالفت می‌کنند اما شخصیت های دیگر مانند "نبیه بری" رئیس پارلمان و حتی رئیس‌جمهور "میشل عون" درباره آن ملاحظاتی دارند.

-میقاتی با برخی از وزیران تماس مستقیم برقرار کرده تا در باره پایبندی‌شان برای به حد نصاب رسیدن هر جلسه‌ای که او دعوت کند، اطمینان‌خاطر حاصل کند. از بین از این وزرا، "جونی قرم" وزیر ارتباطات است. او از همان فراکسیونی است که جورج قرداحی را به عنوان وزیر انتخاب کرد. بدیهی بود که قرداحی تصمیم را به تنهایی اتخاذ نکرده و بایستی به مرجع خود رجوع کند.

-مواضع "باشگاه نخست‌وزیران سابق"، "فواد السنیوره" و "تمام سلام" تأکید دارند میقاتی گامی بردارد. در حالی‌که از زبان "سعد الحریری" که غرق در سکوت سیاسی است، سخنی شنیده نشده است. میقاتی می‌داند که سلام بدون اجماع و به تنهایی اعلام موضع و یا اظهارنظر نمی‌کند. میقاتی همچنین می‌داند که "حسان دیاب" به یکی از اعضای مدیر در باشگاه نخست‌وزیران سابق تبدیل شده است. لذا این "موسسه" اقدامی را در جهت سوق دادن میقاتی به برداشتن گامی بنا به دستورات السنیوره، صورت نمی‌دهد.

-تا زمانی‌که لبنان طرحی را ارائه ندهد، ایالات متحده، فرانسه، قطر و کویت نمی‌توانند با حکومت سعودی صحبت کنند. زمانی‌که میقاتی به همتای کویتی‌اش پیشنهاد داد که "عبدالله بوحبیب" وزیر خارجه لبنان به کویت برود و از آن کشور درخواست میانجیگری برای بحران میان بیروت و ریاض کند، پاسخ این بود که کویت نمی‌تواند ریاض را درباره هرگونه گفت‌وگویی متقاعد سازد و بهتر است "طرحی برای ابراز حسن نیت" ارائه شود که متضمن برکناری یا استعفای قرداحی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها