آیا امارات لوکوموتیو هدایت کشورهای عربی به سوریه خواهد بود؟  

آیا امارات لوکوموتیو هدایت کشورهای عربی به سوریه خواهد بود؟  
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 09:02

پس از یک دهه قطع روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و شرکت برخی از آنان در زمینه تامین مالی و حمایت از گروه های مسلح برای سرنگونی نظام دمشق و اخراج سوریه از اتحادیه عرب، سه شنبه عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات در راس هیاتی راهی دمشق شد.

العالم کشکول

کارشناسان این سفر را بسیار مهم و آغاز مرحله ای جدید می دانند.

عبدالله در این سفر ضمن دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه با وی درباره روابط دو جانبه و توسعه همکاری‌ در زمینه‌های مختلف گفت و گو کرد.

وزیر خارجه امارات در این دیدار بر حمایت این کشور از تلاش ها برای برقراری ثبات در سوریه تاکید کرد و گفت آنچه در سوریه روی داد، همه کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داد.

اسد نیز در این دیدار بر «روابط برادرانه و مستحکم سوریه و امارات» از زمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تاکید و از مواضع واقعگرایانه و صحیح امارات قدردانی کرد.

وی گفت که امارات همواره در کنار ملت سوریه بوده است.

امارات در ماه فوریه 2012 یک سال بعد از شروع جنگ علیه دمشق، رابطه خود را مانند بسیاری از کشورهای غربی و عربی با نظام بشار اسد قطع کرد اما اواخر 2018 سفارتش در دمشق را بازگشایی کرد.

از زمان جنگ سوریه ، اتحادیه عرب عضویت دمشق را تعلیق و چند کشور عربی از جمله امارات، روابط خود را با دمشق قطع کردند اما برخی کشورها از جمله اردن روابط محدودی با سوریه داشتند اما سلطان نشین عمان بین کشورهای شورای همکاری استثنا بود.

عربستان و قطر نیز پیش از کاهش تدریجی حمایت از سوریه طی سالیان گذشته همزمان با پیشروی ارتش سوریه و آزادسازی خاک این کشور، گروه های مسلح سوریه را حمایت مالی و نظامی می کردند.

پس از قطع رابطه کشورهای عربی طی سالیان گذشته، نشانه هایی از تمایل کشورهای عربی برای ایجاد رابطه با دمشق اگر چه خیلی کند به چشم خورد که با بازگشایی سفارت امارات در دمشق در سال 2018 پس از 7 سال قطع رابطه دیپلماتیک آغاز شد. وزیر خارجه این کشور نیز چند ماه پیش گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به مصحلت این کشور و دیگر کشورهای منطقه است.

از زمان ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی دو تماس تلفنی داشتند و امارات نیز از زمان شیوع ویروس کووید 19 ، چندین هواپیمای حامل کمک های پزشکی به دمشق ارسال کرد.

ابتدای ماه گذشته نیز وزرای اقتصاد سوریه و امارات در حاشیه نمایشگاه اکسپو دبی روابط اقتصادی و در ضمن آن توافق برای تشکیل مجدد و راه اندازی شورای بازرگانان سوریه - امارات به منظور تشویق تبادل تجاری و اقتصادی میان دو کشور طی مرحله آتی را بررسی کردند.

عبدالله طوق وزیر اقتصاد امارات در این دیدار گفت : 14 درصد از تجارت خارجی سوریه ،سهم امارات است و میزان حجم تبادل تجاری غیر نفتی دو کشور را یک میلیارد درهم در نیمه اول سال 2021 تعیین کرد.

بر اساس اظهارات رسمی سوریه و امارات، روابط دو کشور قطع نشده و علیرغم درخواست عبدالله بن زاید از اسد برای کناره گیری از قدرت در کنفرانس دوستان سوریه در سالهای اولیه جنگ ،کانال های ارتباطی وجود دارد.

در این سفرشاید موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضورش در کنفرانس عربی آتی در الجزائر بررسی شود و امارات از این طریق در صدد بازگرداندن سوریه به جمع کشورهای عربی است.

بر اساس داده ها و منابع مختلف،تلاش مصر برای دمشق موفقیت امیز بوده و تماس تلفنی علنی اسد و السیسی در حال زمینه چینی برای بالا بردن سطح دیپلماتیک دمشق و قاهره و از سرگیری فعالیت کمیته عالی مشترک مصر و سوریه پس از ده سال توقف است و خط دمشق و عمان نیز هنوز فعال بوده و اردن نیز برای اتصال دادن سوریه به جمع کشورهای عربی و ازسرگیری روابط اقتصادی و دیپلماتیک هنوز تلاش می کند.

پربیننده ترین خبرها