سفر وزیر خارجه امارات به دمشق؛ سفری دیرهنگام برای تصحیح رویکرد خصمانه

سفر وزیر خارجه امارات به دمشق؛ سفری دیرهنگام برای تصحیح رویکرد خصمانه
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 11:12

امارات از طریق سفر وزیر خارجه‌اش به دمشق، گذرگاه بازدیدهای عربی به سوریه را گشود و محاصره گسترده این کشور از سوی کشورهای عربی خلیج‌فارس را شکست.

العالم- تحلیل روز

زنگ‌ بازگشت به دمشق را امارات از طریق وزیر خارجه‌اش به صدا درآورده است. وزیر خارجه امارات در دیدارش از دمشق، بر حمایت کشورش از تلاش‌های صورت‌گرفته برای برقراری ثبات در سوریه تأکید و خاطرنشان کرد حوادث و تحولات سوریه بر تمام کشورهای عربی تاثیر گذاشته است و ابوظبی آماده کمک به ملت سوریه است. این سفر، یک بیداری است که دیرهنگام اتفاق افتاده ولی در حال تصحیح خطایی است که بهایش را ملت سوریه پرداخت کردند. بسیاری از ناظران نیز این سفر وزیر اماراتی را مقدمه‌ای برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب ارزیابی کرده‌اند.

سفر وزیر خارجه امارات به دمشق به صورت تصادفی انجام نشده بلکه در نتیجه مقدمات طولانی و فشرده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و متغیرهای بین‌المللی در آن نقش مهمی داشتند. در اینجا می‌توان که این تحولات مهر تاییدی بر شکست پروژه به اصطلاح "بهار عربی" در سوریه است که بسیاری از کشورها مجبور شده‌اند از گفتمان‌های سیاسی و حتی مواضع خصمانه‌شان عقب‌نشینی کنند. از این‌رو، امارات اولین کشور عربی خلیج‌فارس شده که در مسیر از بین بردن بن‌بست‌های سیاسی و دیپلماسی با دمشق گام برمی‌دارد. این کشور اواخر 2018 سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد و همزمان تماس تلفنی میان "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه و "محمد بن‌زاید" ولیعهد ابوظبی انجام شد. همچنانکه وزرای اماراتی در جریان برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی، از غرفه سوریه بازدیدهای مکرر صورت دادند که در نتیجه آن چند توافقنامه و تفاهمنامه اقتصادی میان طرفین امضا شد. این تحولات انجام می‌شود؛ زیرا که امارات برای اصلاح منطقه عربی خیز برداشته و نقش میانجیگر سیاسی را ایفا می‌کند.

سفر وزیر اماراتی به دمشق، سوریه را آبستن تحولات و تغییرات شگرفی می‌کند، و همچنین ابعاد و پیامدهای بسیاری نه تنها در عرصه سیاسی بلکه در عرصه‌های بازسازی و اقتصاد دارد و این ایده را تقویت می‌کند که دمشق در حال خروج شتابنده از انزوای سیاسی و اقتصادی‌اش است و آن طرف‌هایی که به دمشق گرایش پیدا کرده‌اند، نقش محوری دمشق را در تدوین نقشه سیاسی منطقه درک کرده‌اند، و این فرآیند در نتیجه ثبات سیاسی محور مقاومت و مقاومت نظامی و اقتصادی آن حاصل می‌شود.

بعد از این تحولات استراتژی، دمشق همچنان قادر است با تمام کسانی‌که خواهان دیدار از آن است، ملاقات کند، و همچنین تلاش می‌کند تبعات و پیامدهای تجاوز و جنگ تحمیلی علیه آن را پایان داد و از طریق رابطه با برخی کشورها، پروژه عادی‌سازی با رژیم اسرائیل را ناکام بگذارد.

این تحرکات سیاسی، قدرت سوریه را در فهم قواعد بازی سیاسی و آگاهی کامل آن از قواعد ایجاد روابط دیپلماتیک با کشورها و حکومت‌ها و نیز مهارت آن در تبدیل این روابط به نقاط قوت در عملکرد سیاسی منعکس می‌سازد. از این‌روست که دمشق دروازه‌های خود را بر روی هر زائری باز گذاشته و هر زائری از هر دروازه‌ای وارد دمشق شود مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها