بیانیه پایانی نشست دهلی؛ تاکید بر عدم مداخله خارجی و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

بیانیه پایانی نشست دهلی؛ تاکید بر عدم مداخله خارجی و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 10:08

مشاوران امنیت ملی ۸ کشور منطقه در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت عدم مداخله خارجی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کردند.

العالم - آسیا

مشاوران امنیت ملی کشورهای هند، روسیه، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بیانیه پایانی سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی‌نو با تاکید بر «احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی» افغانستان حمایت قوی خود از تامین صلح، امنیت و ثبات در این کشور را تکرار کردند.

شرکت‌کنندگان با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان تاکید کردند خاک این کشور نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تامین مالی هرگونه اقدامات تروریستی استفاده شود.

بیانیه با محکوم کردن تمام فعالیت‌های تروریستی، تعهد قاطع خود را برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی و مقابله با افراط گرایی، تایید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل نخواهد شد.

مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در ادامه نیز با تاکید بر همکاری جمعی علیه خطر افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه بر ضرورت «تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی» این کشور باشد، تاکید کردند.

بیانیه می‌افزاید که حضور همه اقشار جامعه افغانستان در ساختار اداری و سیاسی این کشور برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی افغانستان ضروری است.

مشاوران امنیت ملی 8 کشور منطقه با یادآوری قطعنامه‌های سازمان ملل درباره افغانستان، خاطرنشان کردند که سازمان ملل نقش محوری در افغانستان دارد و حضور مستمر آن باید در این کشور حفظ شود.

آن‌ها همچنین بر اهمیت تضمین عدم نقض حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت تاکید کردند و با ابراز نگرانی درباره وخامت وضعیت اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان، بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید نمودند.

نمایندگان ارشد کشورهای منطقه بار دیگر تاکید کردند که کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع و بصورت مستقیم باید به افغانستان ارائه شود و این کمک‌ها در داخل این کشور بدون تبعیض در تمام بخش‌های جامعه توزیع گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها