گروه های شیعی عراق و انتخابات پارلمانی در این کشور + فیلم

پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 15:14

ایلیا مغنادیر، کارشناس مسائل عراق از علت اصلی تلاش های واشنگتن برای دامن زدن به اختلافات بین نیروهای شیعه در این کشور پرده برداشت.

العالم - عراق

مغنادیر در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم گفت که اعتراض به نتایج انتخابات در عراق در منطقه سبز و پل معلق دلیلی بر وجود جنگ داخلی بین نیروهای عراقی نیست زیرا این نتایج به نفع یک گروه خاص در این کشور نبوده است.

مغنادیر اتهاماتی را که علیه مقتدا صدر، مطرح شده و وی را متهم به اختلاف با محور مقومات و همکاری با واشنگتن و عربستان و امارات می کنند، بی پایه و اساس هستند.

وی خاطرنشان کرد که مقتدا صدر هم بخشی از نیروهای شیعه عراق است و با همین دلیل هرگز وارد درگیری و جدال با دیگر طرف های شیعی در این کشور نخواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد که مقتدا صدر نمی تواند به تنهایی کابینه تشکیل دهد و برای این کار به همکاری دیگر نیروهای شیعه نیاز دارد زیرا شیعیان اکثریت را در عراق تشکیل می دهند. وی خاطرنشان کرد که مقتدا صدر به 165 کرسی در پارلمان نیاز دارد و بدون ائتلاف با حلبوسی و خمیس خنجر و مسعود بارزانی نمی تواند به این تعداد کرسی دست یابد.

مغنادیر تصریح کرد که نوری المالکی که نماینده محور مقاومت است در نتایج غیر نهایی 37 تا 38 کرسی را به دست آورده است و قیس خزعلی هم که در دوره قبل، 15 کرسی داشت به دو کرسی دست یافت. بر این اساس نمی توان گفت که محور مقاومت در این انتخابات، بازنده شده است.

مغنادیر تأکید کرد که محور مقاومت در عراق ریشه دوانده و واشنگتن را از همه معادلات اثرگذار در این انتخابات یا فضای سیاسی این کشور بیرون انداخته است.

پربیننده ترین خبرها