العالم ـ آسیا
نیکول پاشینیان نخستوزیر ارمنستان، روز پنجشنبه در نشست هیات دولت این کشور گفت: از این پس کامیونهای ایرانی میتوانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به جمهوری آذربایجان برای سفر به ارمنستان از جاده جایگزین «تاتو-اغوانی» به جای «گوریس-کاپان» استفاده کنند.
نخست وزیر ارمنستان افزود: با راه اندازی این جاده جدید به عنوان راه جایگزین جاده «گوریس-کاپان» در بخش تحت کنترل جمهوری آذربایجان، حمل و نقل محموله های ایرانی تسهیل شده است.
وی گفت: به دنبال بازرسی های دولت باکو از شهروندان و خودروهای ارمنی و کامیون های ایرانی در بخشی از جاده گوریس - کاپان که تحت کنترل این کشور است، ایروان تصمیم به ایجاد جاده جایگزین گرفت.
پاشینیان در جلسه کابینه گفت : به دنبال این اقدام باکو، دولت ارمنستان تصمیم گرفت که برای شهروندان و شرکتهای حمل و نقل جاده جایگزین ایجاد کند.
پاشینیان در سخنان خود یادآور شد که مقامات باکو از آگوست ۲۰۲۱ از کامیونهای باری ایرانی که در بخشهای «عیوضلی و چایزمی» تحت قلمرو خود در جاده گوریس - کاپان عبور میکنند، عوارض گمرکی دریافت میکنند.
وی گفت: دیروز یک اطلاعیه غیررسمی از جمهوری آذربایجان دریافت شد مبنی بر اینکه آنها قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر کنترل گمرکی و گذرنامهای علیه شهروندان و وسایل نقلیه ارمنی اعمال کنند و بنابراین تصمیم گرفتیم تا برای تسهیل تردد شهروندان خود در مسیر کاپان - اغوانی، ترافیک را مدیریت کنیم.
وی افزود: قطعه تاتف - اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت و به بهره برداری رسید و پنجشنبه گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و آمد به کاپان و برگشت استفاده کردم.
نخست وزیر ارمنستان گفت: همچنین راه اندازی این جاده جدید به معنای رفع مشکلات برای تردد کامیون های ایرانی به سمت ارمنستان است که از سوی مقامات باکو برای آنها مشکل ایجاد شده بود.
پاشینیان اظهار داشت: خودروهای باری ایرانی اکنون می توانند از این جاده جدید استفاده کنند و از عوارض گمرکی اضافی که توسط مقامات باکو وضع می شود، اجتناب کنند.
وی افزود: اتفاقاً پس از تصمیم دیروز باکو، وضعیت کامیونهای باری ایرانی (در قسمت گوریس-کاپان تحت کنترل جمهوری آذربایجان) تغییری نمیکند، با این تفاوت که اکنون میتوانند بدون پرداخت حق گمرک اضافی از طریق جاده آسفالته تاتف - اغوانی تردد کنند. وی تصریح کرد: علاوه بر کیفیت بالای این جاده زمان سفر از مسیر ایروان-کاپان نیز کاهش می یابد.
نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که سایر کارهای عمرانی عمده برای ساخت جاده های جایگزین در تاتف-لتسن، شورنوخ و وروتان و جاهای دیگر ادامه دارد.
پس از آزاد سازی قره باغ، نیروهای جمهوری آذربایجان در مسیر ترانزیت ایران – ارمنستان مانع ایجاد کرده و هر از گاهی از تردد عادی محمولههای ترانزیتی ایران جلوگیری و از سوی دیگر خواستار دریافت عوارض غیر معمول می شدند.
جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ و با بازپس گیری این منطقه به عنوان بخشی از خاک خود که در اشغال ارمنستان بود و در شرایطی که ایران نیز از این امر حمایت کرد، تردد کامیون های ایرانی در جادهای که چند دهه محور مواصلاتی ایران به ارمنستان و اوراسیا و در واقع دروازه کشورمان به اروپا بود، را به چالش کشید و مشکل بزرگی برای ترانزیت کالاها ایجاد کرد.
در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مرز نوردوز در جلفا و قبل از رسیدن به شهر گوریس ارمنستان، نیروهای ارتش آذربایجان یک ایستگاه بازرسی به راه انداختند و ماجراهای متعددی را رقم زدند.
حالا نخست وزیر آذربایجان اعلام کرده که جادهای برای عبور وسایل نقلیه ایرانی تکمیل شده و کاملا در خاک ارمنستان است و کامیون های ایرانی می توانند بی دردسر و بدون گذر از خاک جمهوری آذربایجان از آن تردد کنند.