ماجرای جنجال موز سوری و کباب خوری اعراب خلیج فارس در ترکیه+ ویدیو

ماجرای جنجال موز سوری و کباب خوری اعراب خلیج فارس در ترکیه+ ویدیو
شنبه 22 آبان 1400 - 11:16

اندکی پس از ماجرای جنجالی موز که به بازداشت 7 شهروند سوری و مسأله ای ملی در ترکیه تبدیل شد، حالا یک رستوران در ترکیه ویدیویی خفت بار برای جذب مشتری های عرب حاشیه خلیج فارس منتشر کرده است.

العالم - کشکول

همانطور که می دانیم گردشگری غذا و رستوران در ترکیه طی سال های گذشته نقش مهمی در جذب میلیون ها گردشگر و به دنبال آن، رونق اقتصادی این کشور داشته است. اما با تنزل ارزش لیره و از رونق افتادن صنعت گردشگری ترکیه به خصوص به خاطر شیوع کرونا، ابن کشور دچار بحران اقتصادی شده است.

کباب خوری یک رستوران دار به منظور جذب مشتری های بیشتر به روشی ناشایست متوسل شده است. شرکتی به نام Öz Cigerci Abe"" در استانبول ویدیویی جنجالی را برای جذب مشتریان عرب به خصوص از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منتشر کرده است که در آن، یک دختر با دستان خود غذا و نوشیدنی به یک مشتری عرب می خوراند. رستوران هم در تبلیغاتش اعلام کرده است که این خدمت، فقط مخصوص مشتریان عرب است.

کاربران شیوه پذیرایی این رستوران را برای جذب مشتری نکوهش کرده اند. این ویدیو خشم کاربران ترکیه ای را هم برانگیخته است. آنها این شیوه پذیرایی را اهانت به زنان کشورشان دانسته اند اما عجیب تر از اقدام این رستوران دار ترکیه ای، سکوت دولت این کشور است که درماجرای موز سوری 7 شهروند سوری را اخراج ولی در برابر این اهانت آشکار به زنان ترکیه ای سکوت کرده است.

پیش از این انتشار تصاویری از پناهجویان سوری که در حال خوردن موز در ترکیه بودند، به جنجالی در این کشور منجر شد. در 25 اکتبر چند شهروند ترکیه ای در محله ای در استانبول مزاحم یک دختر سوری شده و به او گفته بودند: "شما در اینجا بیشتر از ما به رفاه رسیده اید. ما خودمان نمی توانیم موز بخوریم (به علت گرانی و کاهش ارزش لیره) در حالی که شما به راحتی چند کیلو موز می خرید". به دنبال انتشار این ویدیو در شبکه های اجتماعی از سوی پناهجویان سوری، دولت ترکیه اعلام کرد که هفت پناهجوی سوری را به خاطر تمسخر ترک ها و خوردن موز و پخش کردن فیلم آن در شبکه های اجتماعی اخراج می کند.

این درحالی است که پناهجویان سوریه در ترکیه به اندازه شهروندان ترکیه، تحت فشار اوضاع اقتصادی در این کشور هستند و اوضاعشان اگر بدتر نباشد، بهتر نیست. از سویی آن ویدیوها برای تمسخر ملت ترکیه نبوده بلکه بیانگر تفکر نژادپرستانه غیر قابل توجیه در برخورد با سوری هاست. به طوری که شماری از سوری ها تا کنون قربانی تفکرات نژادپرستی در ترکیه شده و این روند همچنان ادامه دارد.

با توجه به برخورد دولت ترکیه با شهروندان بی پناه سوریه در ماجرای موز که آن را توهین به مردم ترکیه تلقی کرده بود، نکته عجیب در واقعه خفت بار کباب خوری اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس در ترکیه و اقدام صاحب رستوران که به رغم استفاده از شیوه خفت بار برای تبلیغ رستوانش و پیش رفتن تا مرز اهانت به زنان ترکیه، دولت و احزاب سیاسی این کشور واکنشی به آن نشان نداده و سکوت پیشه کرده اند.

آیا ملاحظه ای از سوی دولت ترکیه در برابر برخی کشورهای متمول عربی و دلارهای نفتی حوزه خلیج فارس درکار است که این بار اینگونه رفتار آشکار و خفت بار را نادیده گرفته است؟ بر چه اساسی طراحان ترکیه ای، این تیزر تیلیغاتی را خوب ارزیابی کرده اند در حالی که واکنش چند پناهجوی سوری به خاطر خوردن موز آنگونه بزرگ و جنجالی جلوه نمود و تبدیل به مسأله ملی در ترکیه می شود و حتی پای احزاب سیاسی این کشور نیز به میان می آید؟

پربیننده ترین خبرها