اظهارات وزیر خارجه عربستان در باره مذاکره با ایران، برجام و بحران لبنان

اظهارات وزیر خارجه عربستان در باره مذاکره با ایران، برجام و بحران لبنان
شنبه 22 آبان 1400 - 17:10

فیصل بن فرحان وزیر  امور خارجه عربستان با اعلام این که روند مذاکرات با ایران ادامه خواهد یافت، اظهار امیدواری کرد دور جدید این گفت و گوها به زودی آغاز شود.

العالم ـ عربستان سعودی

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی روز شنبه در گفت و گو با شبکه فرانس 24 گفته که چهار دوره قبلی گفت و گو ها با ایران بیشتر جنبه مقدماتی داشته اما هر دو طرف نسبت به ادامه گفت و گوها متعهد هستند.
فیصل بن فرحان افزود: هنوز به نتیجه ملموسی دست نیافته ایم اما برای ادامه گفت و گوها آمادگی و جود دارد.
وی در خصوص توافق برجام و فعالیت های هسته ای ایران، بدون اشاره به زرادخانه های مملو از کلاهک های اتمی رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه، گفت: ایران فعالیت های هسته ای خود را تسریع کرده است که این موضوع نمی تواند صلح امیز بودن برنامه هسته ای این کشور را توجیه کند زیرا سطح غنی سازی اورانیم که ایران انجام می دهد، خیلی بیشتر از حدی است که برای برنامه هسته ای صلح امیز لازم است.
این مقام سعودی با بیان اینکه ریاض معتقد است نقص هایی در توافق اولیه برجام وجود دارد، افزود: امیدواریم که مذاکرات پیش رو در وین به طور مثبت پیش برود.

وی مدعی شد: امیدواریم ایران به توافقی با طرف های مقابل دست یابد که این اطمنیان هم به ما و همسایگان ایران داده شود که برنامه هسته ای ایران صرفا برای اهداف صلح امیز است.
فیصل بن فرحان همچنین ادعا کرد: عدم دسترسی یا دسترسی محدود آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات و فعالیت های هسته ای ایران خیلی نگران کننده است چون این محدودیت ها می تواند باعث عدم شفافیت فعالیت های هسته ای ایران شود.

وزیر امور خارجه عربستان در ارتباط با مناقشه دیپلماتیک اخیر کشورش با لبنان، ضمن مطرح کردن ادعاهایی علیه حزب الله لبنان، مدعی شد: هیچ بحرانی بین عربستان و لبنان وجود ندارد، بلکه بحران در داخل لبنان وجود دارد.
وی گفت: شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر لبنان، دلیلی است که ما لزومی به حضور سفیرمان در بیروت در زمان حاضر نمی بینیم.
وزیر امور خارجه عربستان همچنین مدعی شد که گزارش های منتشر شده مبنی بر عقب نشینی نظامیان سعودی از یمن صحت ندارد . وی افزود که اوضاع در یمن به لحاظ نظامی و دیپلماتیک به بن بست رسیده است.

پربیننده ترین خبرها