رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: ترکیه در حد تجهیزات پیشرفته نیست

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: ترکیه در حد تجهیزات پیشرفته نیست
شنبه 22 آبان 1400 - 19:56

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-16» به ترکیه ابراز کرد.

العالم - آمریکا

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های «اف-16» به ترکیه ابراز کرد.

به نوشته روونامه «اکاثی مرینی»، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-16 به ترکیه حمایت نمی‌کنم.»

او گفت: «من واقعاً یک مشکل دارم. این ترکیه‌‌ای نیست که ما آرزویش را داریم، از آن نوع متحد ناتو نیست که بتوانیم پیش برویم و برخی از پیچیده‌ترین تجهیزات جنگی را به آن کشور بدهیم.»

او همچنین گفت که ترکیه در کشورهایی مانند لیبی تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. ترکیه همچنین حمایت ایالات متحده از گروه شبه ‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تهدید کرده و این گروه را تروریست خوانده و آن را از مرز عقب می‌راند. درحالیکه ایالات متحده تلاش می‌کند با یگان‌های مدافع خلق برای مبارزه با داعش هماهنگ شود.

در ماه اکتبر، ترکیه برای ارتقای نیروی هوایی خود درخواست خرید 40 فروند جنگنده اف-16 از آمریکا کرد. این اقدام همزمان با معامله اخیر یونان برای خرید جت‌های «رافال» و ناوچه‌های فرانسه انجام شد.

این معامله که میلیاردها دلار ارزش دارد، همچنان از طریق فرآیند فروش نظامی خارجی که منوط به تایید وزارت خارجه ایالات متحده و همچنین کنگره ایالات متحده است که می تواند معاملات را مسدود کند، در حال انجام است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که خواهان اعتبار 1.4 میلیارد دلاری است که قبلاً به برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم اف-35 پرداخت شده بود. ترکیه در سال 2019 با خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه از آن پروژه حذف شد.

ترکیه تهدید کرده است که در صورت رد درخواست خود از آمریکا، از روسیه جنگنده خریداری خواهد کرد. «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه اخیرا گفت:«اگر ایالات متحده پس از وضعیت هواپیماهای "اف-35"، قرارداد اف-16 را تایید نکند، ترکیه بدون جایگزین نخواهد ماند. موضوع هواپیماهای "سوخو-35" و "سوخو-57 " ممکن است در هر زمانی دوباره ظاهر شود».

اردوغان در 31 اکتبر با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد تا حمایت او را بابت قرارداد اف-16جلب کند. بایدن نیز گفت که حداکثر تلاش خود را در این مسیر انجام خواهد داد.

کنگره آمریکا قرار است درباره فروش جنگنده اف-16 به ترکیه تصمیم گیری کند. زمانی که این پیشنهاد به کنگره برسد برسد، ممکن است همچنان مانعی برای اجرای آن باشد.

باب منندر، قانونگذار دموکرات نیوجرسی این قدرت را دارد که فروش نظامی خارجی را متوقف کند. در اوایل ماه نوامبر، ده‌ها تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، با فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه مخالفت کردند. این نامه دو حزبی به ابتکار «کریس پاپاس»، نماینده دموکرات از نیوهمپشایر و برخی دیگر تهیه شده بود.

پربیننده ترین خبرها