درخواست نمایندگان انگلیس برای جلوگیری از اعدام یک اندیشمند برجسته مخالف آل‌سعود

درخواست نمایندگان انگلیس برای جلوگیری از اعدام یک اندیشمند برجسته مخالف آل‌سعود
يکشنبه 23 آبان 1400 - 04:36

شانزده تن از نمایندگان پارلمان انگلیس در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار تحرکات دیپلماتیک او برای جلوگیری از حکم اعدام «حسن بن فرحان المالکی» شدند.

العالم-عربستان

شانزده تن از نمایندگان پارلمان انگلیس با ارسال نامه‌ای به «لیز تراس» وزیر خارجه کشورشان، خواستار ممانعت از اجرای حکم اعدام «حسن بن فرحان المالکی» آکادمیک و اندیشمند برجسته اهل سنت و مخالف سرسخت آل سعود شدند.

در این نامه نمایندگان انگلیس از وزیر خارجه این کشور خواسته شده تا با ارائه «اعتراضات فوری» به عربستان برای جلوگیری از اعدام المالکی فشار بیاورد.

به گزارش ایندپندنت، در این نامه آمده است: «ما عمیقا نگران هستیم که یک روشنفکر سعودی به دلیل جرایم فکری اعدام شود. اجرای حکم اعدام حسن بن فرحان المالکی، می تواند گامی بزرگ برای بازگشت به عقب عربستان در مسیر مثبت اصلاحات در این کشور باشد».

آنها در این نامه ارسالی از وزیر انگلیسی خواستند تا فوراً با همتای سعودی خود برای اطمینان از رفع اتهامات علیه حسن بن فرحان المالکی دانشمند و مورخ سعودی به دلیل محتویات کتاب‌های تالیفی او رایزنی کند.

مقامات عربستان سعودی المالکی را در سال 2017 به اتهامات متعدد از جمله «مصاحبه با رسانه‌های خبری غربی» و «داشتن کتب غیرمجاز» دستگیر کردند.

در فهرست طولانی اتهامات حسن بن فرحان المالکی، «تالیف کتب و مقالات حاوی افکار مخالف آل سعود»، «انتقاد از مسؤولان و مفتی عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس»، «روشن‌گری علیه وهابیت و سلفیگری»و «تمجید از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن» هم دیده می‌شود.

اعدام‌ها علیه فعالان سیاسی عربستان در حالی افزایش مییابد که سازمان دیده بان حقوق بشر بارها از تلاش عربستان برای صدور احکام سیاسی اعدام علیه فعالان مدنی و حقوق بشری در این کشور انتقاد کرده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها