سقوط جنگنده اف-35 ناو هواپیمابر انگلیس در دریای مدیترانه

سقوط جنگنده اف-35 ناو هواپیمابر انگلیس در دریای مدیترانه
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 22:40

وزارت دفاع انگلیس ازسقوط یک جنگنده اف-35 مستقر در «ناو هواپیمابر ملکه الیزابت» در دریای مدیترانه خبر داد.

العالم - اروپا

در حالیکه وزارت دفاع انگلیس در روزهای گذشته از حضور ناو هواپیمابر «الیزابت کویین» خود در دریای مدیترانه و پرواز های نخست جنگنده «اف-۳۵» از عرشه این ناو خبر داده بود، چهارشنبه شب به وقت تهران وزارت دفاع این کشور از سقوط یکی از این جنگنده‌های پیشرفته خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وزارت دفاع انگلیس، یک فروند جنگنده اف-۳۵ انگلیس مستقر درعرشه ناو هواپیمابر ملکه الیزابت در جریان یک ماموریت معمول در دریای مدیترانه سقوط کرد. وزارت دفاع انگلیس زمان این سانحه هوایی را صبح چهارشنبه اعلام کرد و افزود که خلبان این جنگنده موفق به خروج اضطراری از این جنگنده شده و جان خود را نجات داده است.

وزارت دفاع انگلیس بدون ارائه جزئیات بیشتر از انجام تحقیق بیشتر در خصوص این سانحه هوایی خبر داده است. خبرنگار شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز در این باره در توییتی نوشت که گمان نمی‌رود اقدام خصمانه در این امر دخیل بوده باشد.

بر روی عرشه این ناو هواپیما بر ۸ فروند جنگنده اف-۳۵ بی، چهار فروند بالگرد تهاجمی «وایلد کت» ، هفت فروند بالگرد ضد زیردریایی و هوابرد «مرلین» و سه بالگرد ویژه عملیات کماندویی از نوع «مرلین» را حمل می‌کند. این ناو گروه توسط ۶ فروند کشتی جنگی، یک زیردریایی یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده و یک ناوچه از هلند، به عنوان بخشی از اولین سفر این کشتی به منطقه که در ۲۲ ماه می آغاز شد، همراه می‌شود.

نیروی دریایی انگلیس حضور گسترده‌ای در کشور عمان دارد و بارها اعلام کرده که هدف از این حضور حمایت نظامی از ماموریت‌های آمریکا در منطقه است.

وزیر دفاع انگلیس چندی قبل از برنامه های لندن برای سه برابر کردن مساحت پایگاه نظامی انگلیس در عمان خبر داد و گفت: «دوستی طولانی مدت بین انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری مهم است. با داشتن منافع مشترک دفاعی و امنیتی، کار مشترک ما برای ثبات منطقه ای و جهانی بسیار حیاتی است.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها