احتمال مشارکت امارات در پروژه ساخت «جنگنده سوخو-57»

احتمال مشارکت امارات در پروژه ساخت «جنگنده سوخو-57»
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 21:28

یک مقام ارشد نظامی روسیه از رایزنی با امارات برای مشارکت در ساخت جنگنده نسل پنجم سوخو-57 خبر داد.

العالم - اروپا

یک مقام ارشد نظامی روسیه از احتمال مشارکت امارات در ساخت جنگنده نسل پنجم پنهانکار «سوخو-۵۷» خبر داد.

به نوشته وبگاه آمریکایی «المانتیور» «ویکتور کلادوف» رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی شرکت دفاعی «راستک» که در «نمایشگاه بین‌المللی هوایی دبی» حضور دارد گفت که این کشور بار دیگر در حال گفت‌‌وگو با شرکت‌های اماراتی برای مشارکت در ساخت جنگنده سوخو-۵۷ است.

وی گفت: «روسیه هیچ گونه شرایط سیاسی برای همکاری با کشورها در زمینه نظامی تعیین نمی‌کند.»

جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ ساخت روسیه در نمایشکاه بین‌المللی هوایی دبی حضور دارد و مقام‌های روسیه روز سه شنبه با «محمد بن زائد آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد نظامی امارات متحده عربی پیشتر از تمایل کشورش برای خرید جنگنده نسل پنجم خبر داده بود. «راشد الشمسی» معاون نیروی هوایی امارات متحده عربی در نشستی در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: «ما به فن آوری جدید علاقه‌مند هستیم و بنابر این در اختیار داشتن جنگنده نسل پنجم موردی است که به نفع نیروی هوایی و پدافند امارات است.»

سوخو-۵۷، یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است. این جنگنده به گونه‌ای طراحی شده تا توانایی پنهان‌کاری داشته باشد و با برخورداری از اویونیک پیشرفته بتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگنده‌های نسل چهارم چیره شود.

چندی قبل نیز «دیمیتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه از روند مذاکرات تجهیز امارات به جنگنده «سوخو-۳۵» ابراز خوشبینی کرد و اظهار داشت: «امیدوارم همه چیز به آرامی اجرا شود.»

وی در ادامه افزود که تجهیزات نظامی ساخت روسیه باید در تمامی ابعاد از پیشنهاد آمریکایی‌ها بهتر باشد. سوخو -35 یک جنگنده تک کابینه و تک‌سرنشین، دو موتوره، چند منظوره با قابلیت مانور بالا و ساخت روسیه است. این جنگنده در ناتو «فلانکر-ای» نامیده می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها