مانع تراشان در مسیر وین

مانع تراشان در مسیر وین
جمعه 28 آبان 1400 - 15:17

کسی که خواهان گفتگو است باید فضا را آرام کند تا توافق حاصل شود اما سه کشور اروپایی و آمریکا به جای آرام سازی اوضاع، علیه ایران در این مذاکرات اقدام به تنش آفرینی می کنند.  

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند که فشارهای اروپا و آمریکا بر ایران به خاطر ثبات موضع تهران درباره توافق هسته ای است به این دلیل که آنان می خواهند ایران را وادار به امتیازدهی کنند به ویژه پس از آنکه تهران اعلام کرد هدفش از شرکت در گفت وگوهای آتی وین، لغو تمام تحریمهاست و به هیچ موضوع دیگری نخواهد پرداخت.

آنان افزودند که نکته مهم در گفت وگوهای آتی وین آن است که هیات مذاکره کننده ایرانی، جدید بوده و اولین هیات پس از آغاز ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی می باشد لذا طرف مذاکره کننده اروپایی هنوز این تیم را آزمایش نکرده و شیوه هایش را نمی داند.

کارشناسان گفتند که طبیعی است که در چنین حالتی، هر طرف به طرف مقابل فشار وارد آورد. مثلا ایران مدتی قبل اعلام کرد که دارای اورانیوم غنی شده با درجه 60 تا 65 درصد است. ایران این اقدام را در چارچوب آمادگی اش برای ورود به گفت و گوهای وین انجام داد تا برگ برنده ای در دستانش باشد.

اما در مقابل برخی طرفها می کوشند در مسیر گفت وگوهای وین مانع تراشی کنند مانند رژیم صهیونیستی و برخی ازکشورهای عرب حوزه خلیج فارس و حتی برخی از طرفها در آمریکا که می کوشند سقف خواسته ها را آنقدر بالا ببرند تا مانع تحقق اهداف این گفت و گوها شوند که تهدیدهای نظامی اخیر رژیم صهیونیستی و رزمایش های آن گواهی بر این مدعاست.

دیپلمات های سابق ایرانی نیز گفتند که هدف از فشارهای سه کشور اروپایی و آمریکا بر ایران قبل از گفت و گوهای وین، به هم زدن پرونده هسته ای است به ويژه در سایه اصرار ایران به این موضوع که مذاکرات وین باید از نقطه ای آغاز شود که آمریکا از برجام خارج شد تا بتواند مانع سه کشور اروپایی و آمریکا برای وضع شروط جدید در توافق هسته ای و بازنویسی آن برای کسب امتیازاتی خارج از توافق پنج به علاوه یک شود.

کارشناسان گفتند که علاوه بر کشورهایی که نام برده شد، طرف هایی نیز هستند که می خواهد وارد روند گفت وگو شوند تا این گفت وگوها به جای چهار به علاوه یک، هفت به علاوه یک باشد.

طرف پنجم این مذاکرات، دولت سابق ترامپ و دولت جدید بایدن است که گرچه علنا در مذاکرات شرکت ندارند اما در اتاق کناری مذاکرات در هتل همواره حضور دارند.

طرف ششم که ناپیداست، بازهای آمریکایی مانند گروههای هوادار ترامپ و صهیونیستهای مسیحی افراط گرا هستند که صهیونیست تر از هرتسل و ژابوتنسکی به عنوان موسسان صهیونیسم هستند. این اشخاص از پس مانده های دولت ترامپ بوده و دارای ائتلاف با شماری از اعضای یهودی و غیریهودی کنگره آمریکا که صهیونیستهای دمکرات نام دارند، هستند.

مذاکره کننده هفتم که آن نیز ناپیداست، رژیم صهیونیستی است که تمام حملات تبلیغاتی علیه ایران به خاطر کسب رضایتش و رضایت لابی صهیونیستی در غرب و آمریکا انجام می شود.

گزارشهای رسیده حاکیست که دولت بایدن، انگلستان، آلمان و فرانسه آماده بازگشت به توافق هسته ای و لغو تحریمها علیه ایران هستند اما لابی صهیونیستی می کوشد مانع آن شود تا بتواند رضایت دولت صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت که مانند نتانیاهو فردی فاشیست و افراط گراست را کسب کند.

اما کارشناسان معتقدند که به رغم تلاشهای مزبور، بایدن و اروپا به توافق هسته ای بازخواهند گشت و برنده اصلی این بازی، ایران است که همواره توانسته حملات منفی غربی صهیونیستی علیه خود را خنثی کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها