مخالفت حزب کنگره سودان با توافق سیاسی حمدوک و برهان

مخالفت حزب کنگره سودان با توافق سیاسی حمدوک و برهان
يکشنبه 30 آبان 1400 - 22:47

حزب کنگره سودان با صدور بیانیه ای، مخالفت خود را با توافق سیاسی امضا شده میان فرمانده ارتش سودان و نخست وزیر معزول اعلام کرد.

العالم - آفریقا

در بیانیه حزب کنگره سودان آمده است : درحالیکه معترضان مسالمه جو در راه پیمایی های خود در روز 21 نوامبر با برخورد سرکوب آمیز نیروهای امنیتی مواجه می شدند، توافق سیاسی میان عبدالفتاح البرهان و عبدالله حمدوک درحضور گروه های نظامی و مدنی و رهبران انقلابی امضا شد.

این تحول غافلگیر کننده سیاسی اقتضا می کند که حزب کنگره سودان موضع خود را آشکارا درقبال آن اعلام کند و جایی برای شک و شبهه باقی نگذارد.

طبق بیانیه حزب کنگره سودان، این توافق سیاسی، عجولانه و پشت درب های بسته و بدون حضور و مشارکت گروه های زنده انقلاب دسامبر و بدون هیچ مشورتی حاصل شد.

این درحالیست که شمار زیادی از رهبران گروه های سیاسی و مدنی، با بازداشت های ظالمانه سیاسی مواجه هستند.

دراین بیانیه آمده است که از آنجایی که دکتر عبدالله حمدوک، سابقا از سوی گروه های آزادی و تغییر به این سمت منصوب شده بود، امضای این توافق با حضور شخص وی به تنهایی و بدون حضور این گروه ها ، اقدامی فاقد مشروعیت وخارج از چارچوب قانون به شمار می رود.

به موجب بیانیه یاد شده، این توافق سیاسی ، مسئولیت بحران سیاسی را متوجه احزاب سیاسی دانسته و این درحالیست که همه شواهد و واقعیت ها ، حاکی از آن است که این بحران، ساختگی است و از سوی کودتاچیان و از طریق ایجاد خفقان امنیتی و اقتصادی ایجاد شده است و سرپوشی سیاسی برای کودتا علیه قانون وتعرض شدید به حقوق مردان و زنان سودانی در برخورداری از آزادی و زندگی شرافتمندانه است.

حزب کنگره سودان، توافق سیاسی فعلی را به منزله مشروعیت بخشیدن آشکار به ادامه ساختار کودتا دانست که به اعتقاد این حزب، تهدیدی خطرناک برای ثبات کشور و امنیت شهروندان به شمار می رود.

این حزب ، از عدم درج مهم ترین مسائل مورد اختلاف که کودتاگران را به سمت اجرای اقدام غیرحساب شده خود درانتقال ریاست شورای حاکمیتی به غیرنظامیان سوق داد، دراین توافق انتقاد و بر لزوم یکپارچه کردن راه کار تعیین سیاست های خارجی سودان و اتخاذ تصمیمات خاص درچارچوب قدرت سیاسی مدنی تاکید کرد.

این حزب همچنین اعلام کرد : هر توافقی که بازخواست کودتاچیان اعم از نظامی و غیرنظامی را شامل نشود، به معنای فراهم کردن زمینه برای تکرار کودتایی دیگر درآینده و مشارکت در موافقت با روش فرار از مجازات و قبول رفتار سلطه بر قدرت با توسل به زور است.

حزب کنگره سودان با اشاره به مخالفت مردم آزاده و انقلابی در راه پیمایی های امروز (21 نوامبر) در شهرها و روستاهای مختلف سودان، مخالفت اصولی خود را با توافق سیاسی امضا شده در سودان اعلام و تاکید کرد که با عزم و اراده بیشتر در مسیر مقابله با نظام کودتاگر و مخالفت با آن با روش های مسالمت آمیز تا سرنگون کردن آن ادامه می دهد.

در پایان این بیانیه آمده است که همه اقشار مردم سودان و گروه های زنده انقلابی، به تلاش خود برای رهایی از استبداد و حرکت به سمت آزادی و صلح و عدالت و زندگی شرافتمندانه ادامه می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها