کمیساریای انتخابات عراق: نتایج برخی از حوزه‌های رأی‌گیری ابطال شد

کمیساریای انتخابات عراق: نتایج برخی از حوزه‌های رأی‌گیری ابطال شد
دوشنبه 1 آذر 1400 - 17:37

کمیساریای انتخابات عراق امروز دوشنبه خبر داد که شش مورد از شکایتها به نتایج انتخابات پذیرفته شد که در پی آن، آراء مربوط به حوزه‌های انتخاباتی مورد اعتراض، ابطال گردید.

العالم - عراق

کمیساریای انتخابات عراق امروز دوشنبه آخرین اخبار مربوط به شکایتها از نتایج انتخابات را منتشر کرد.

این کمیساریا در بیانیه‌ای خبر داد که امروز، پس از بازبینی در همه شکایاتی که به سازمان قضایی انتخابات ارسال شده است، شورای کمیساریای انتخابات، در جریان آخرین تحولات انتخابات قرار گرفت.

شبکه خبری السومریه ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، هزار و ۴۳۶ شکایت به نتیج انتخابات ثبت شده است که به هزار و ۴۱۵ مورد، پاسخ داده شده است.

بر اساس این بیانیه، ۲۱ قرار مربوط به شورای کمساریای انتخابات، نقض شد که ۱۵ مورد از آن به خاطر عوامل اجرایی بود که در پی آن، کمیساریا ملزم شد آراء حوزه‌های انتخاباتی را که درباره آن اعتراض وجود دارد، به صورت دستی، شمارش کند.

در این بیانیه آمده است، شش شکایت نیز به خاطر عوامل حقوقی و فنی پذیرفته شده که بر اثر آن، نتایج برخی از حوزه‌های رأی‌گیری ابطال گردید.

در همین ارتباط، «عماد جمیل محسن» عضو کمیسیون انتخابات عراق شامگاه یکشنبه گفت که شکایت‌های دریافت شده تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته و تصمیم هیئت قضایی برای ابطال آرای برخی حوزه‌ها، نتیجه را در برخی مناطق تغییر داده است».

وی گفت که نتایج نهایی انتخابات دو روز پس از تصمیم سیستم قضایی این کشور درباره آخرین شکایت دریافت شده، اعلام خواهد شد.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها