ایران فرصت وین را از دست نمی دهد

ایران فرصت وین را از دست نمی دهد
سه شنبه 9 آذر 1400 - 18:16

با از سرگیری مذاکرات هسته ای در وین و تشدید فشارهای واشنگتن و تل آویو و تهدید به گزینه نظامی، به نظر می رسد که ایران محکم تر و با صلابت تر بر موضع اصلی خود که همان رفع کامل تحریم ها و گرفتن ضمانت برای اجرای کامل توافق هسته ای بدون تغییر است، ایستاده است.

العالم - نظرکده

به گفته ناظران اندکی قبل از آغاز مذاکرات هسته ای وین، لازم بود تماس های متقابلی بین ایران از یک سو و اروپایی ها، روسیه و چین در سوی دیگر برای فراهم کردن مقدمات انجام شود.

ناظران خاطرنشان کرده اند که اندکی قبل از آغاز مذاکرات در وین، صحبت از تلاش برای ایجاد فضای مثبت بود تا ضمن جلوگیری از شکست مذاکرات، درباره دستور کار مطرح شده نیز توافق صورت گیرد و هیچ تقابلی بین دو طرف ایجاد نشود. این نشست نخستین نشست مقدماتی برای توافق درباره نکاتی است که در جلسات بعدی مطرح خواهند شد.

ناظران گفته اند ایران برای همیشه منتظر مذاکرات نمی ماند به عبارت دیگر باید مدت زمان و دستور کار مذاکره مشخص باشد و ضرورتا فقط درباره نکات مورد اختلاف باشد؛ در این صورت یا به توافق می انجامد یا شکست می خورد.

آنها تصریح کرده اند که هیئت ایرانی تأکید می کنند که دولت جدید به مذاکره برای رسیدن به نتایج ملموس و رفع تحریم ها و ایجاد روابط مثبت با اروپایی ها و دیگر کشور پایبند است. همچنین خاطرنشان کرده اند که توپ الان در زمین آمریکا و غرب است.

کارشناسان مسائل استراتژیک ایرانی هم تأکید کرده اند که تهران با دیدی باز و عزم قوی، عازم مذاکرات وین شده است و اصول ثابت خود را برای بازگشت به برجام – به همان شکلی که بود – دارد و مصمم است که همه تحریم ها برداشته شود.

این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که تهران امید فراوانی به هیئت اعزامی خود برای اتخاذ سیاست های عاقلانه و منطقی در همه ابعاد دارد. آنها همچنین گفته اند که یکی از اهداف هیئت ایرانی برداشته شدن کامل تحریم ها و پیشبرد مسائل سیاسی و حقوقی و برنامه هسته ای ست.

در همین راستا برخی فعالان حزب کارگر انگلیس گفته اند که تمام تلاش اروپا و آمریکا درباره مذاکرات هسته ای، این است که با اعمال فشار بر ایران، نتایجی را به دست آورند که بیشتر رضایت "اسرائیل" را جلب کند تا منافع اروپا.

آنها گفته اند که دولت جدید ایران هم به دنبال منافع خود در مذاکرات وین است و برای تحقق منافع خود و رفع همه تحریم ها و دستیابی به گشایش اقتصادی تلاش می کند. اما در مقابل اتحادیه اورپا می کوشد با اعمال فشار بر تهران، آن را مجبور به پذیرش شروط جدید کنند.

این فعالان تصریح کرده اند که ایران بر عکس آمریکا – که بدون هیچ توضیح منطقی از برجام خارج شد – موضع ثابتی برای بازگشت به مذاکرات هسته ای دارد. این فعالان گفته اند که خروج یک جانبه آمریکا از برجام، اروپایی ها را رنجیده خاطر کرد با این حال کشورهای اروپایی باز هم تابع سیاست ها و مطامع آمریکایی ها را دنبال می کنند و می کوشند رضایت اربابان کاخ سفید را جلب کنند. آنها می گویند البته این موضوع چیز تازه ای نیست زیرا آنها طبق یک توافق نانوشته به ظاهر به حوادث و رویدادها اعتراض می کنند اما در عمل تابع اهداف و مطامع آمریکا هستند.

پربیننده ترین خبرها