از سویه خطرناک "اومیکرون" ویروس کرونا چه می‌دانید؟

از سویه خطرناک
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 11:39

با گذشت حدود دو هفته از ثبت سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام اومیکرون، به تدریج اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر می‌شود.

العالم ـ علمی

بنابر گزارش "ان‌پی‌آر"، با شناسایی سویه جدیدی از ویروس کرونا با عنوان "اومیکرون" که برگرفته از پانزدهمین حرف الفبای یونانی است، سایه خوف‌انگیز و هراس از کرونا بار دیگر جهان را در بر گرفته است. این سویه تا امروز در بیش از 70 کشور و منطقه از جهان مشاهده شده است.

10 جهش ژنتیکی خطرناک کرونای اومیکرون
به گفته محققان، تفاوت اصلی اومیکرون با سایر سویه‌های ویروس کرونا در تعداد جهش‌های ژنتیک آن است. برای مثال، سویه دلتا در قیاس با نسخه اصلی ویروس کرونا در ناحیه‌ای که به سلول‌های بدن انسان متصل می‌شود، دو جهش ژنتیک بیشتر دارد. این رقم برای گونه «بتا» عدد 3 است. اما این رقم مهم برای سویه اومیکرون، عدد 10 است. یعنی سویه اومیکرون در قیاس با نسخه اصلی ویروس کرونا که در سال 2019 کشف شد، در منطقه متصل‌شونده به سلول‌های بدن انسان 10 جهش ژنتیک بیشتر دارد.

واکسن های کنونی قدرت مقابله مطلوب با اومیکرون را ندارند/ دریافت دوز سوم می تواند ابتلای شدید را کاهش دهد
همین تفاوت آشکار سبب می‌شود آنتی‌بادی‌های عرضه شده به وسیله واکسن‌های کنونی کرونا نتوانند به شکل مطلوبی با سویه اومیکرون مقابله کنند. هنوز برای نتیجه‌گیری زود است اما مطالعات انجام‌شده و اندک شواهد موجود از مطلوب نبودن عملکرد واکسن‌های کنونی بر سویه اومیکرون حکایت دارد. برای نمونه، آلمان از ابتلای 4 فرد که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند به سویه اومیکرون خبر می‌دهد. به باور پژوهشگران، دریافت دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند دست‌کم احتمال ابتلای شدید و بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

نیاز به تولید واکسن کاملا جدید
برخی دانشمندان نیز بر این باورند که شرایط پیچیده حاکم بر سویه اومیکرون سبب می‌شود تولیدکنندگان واکسن ناچار شوند به تولید یک واکسن کاملاً جدید برای مقابله با آن روی آورند؛ فرایندی که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن دست‌کم 60 روز به درازا می‌کشد. البته گفته می‌شود داروی خوراکی شرکت فایزر با عنوان «پکسلووید» می‌تواند سطح بهتری از مقاومت در برابر سویه اومیکرون را عرضه کند.

اومیکرون، سریع‌الانتقال ترین گونه ویروس کرونا

تاکنون سویه دلتا سریع‌الانتقال ترین گونه از ویروس کرونا بوده است. اما شواهد موجود در آفریقای جنوبی حکایت از آن دارد که سرعت انتقال اومیکرون از سرعت انتقال دلتا هم بیشتر است. شیوع سویه دلتا در سراسر قاره آفریقا 9 ماه زمان برد اما به نظر می‌رسد این اتفاق برای سویه اومیکرون در بازه زمانی بسیار کوتاهتری رخ دهد.

پربیننده ترین خبرها