رئیس سازمان جهانی تجارت خواستار جلوگیری از جنگ تجاری شد

رئیس سازمان جهانی تجارت خواستار جلوگیری از جنگ تجاری شد
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 16:33

دبیرکل سازمان جهانی تجارت با تاکید بر اهمیت اصلاحات در این نهاد تجاری جهانی، خواستار پیشگیری از جنگ های تجاری شد اما هشدار داد تنش های ژئوپلتیکی این روند را «بسیار دشوار کرده است.»

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان جهانی تجارت که ۲۷ سال قدمت دارد، قرار بود این هفته تحت فشارها برای اثبات کیفیت این سازمان، نشست بزرگی را در سطح وزیران برگزار کند و طرح به روزرسانی مقررات تجارت جدید از موضوعات اصلی آن را تشکیل می داد.

اما اعمال دوباره محدودیت های سفر به دلیل شیوع سویه اومیکرون کرونا این نشست را به تعویق انداخت و امیدها به پیشرفت در این زمینه را کمرنگ کرد.

«اِنگوزی اوکونجا ایوِلا» رئیس سازمان جهانی تجارت در مصاحبه با رویترز در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان می تواند اصلاح شود؟ گفت: مطمئنا ولی آیا این که چنین اقدامی آسان خواهد بود یا نه، موضوع دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که چنین اقدامی به دلیل بی اعتمادی بین اعضای سازمان دشوار است.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشن آمریکا در جلوگیری از انتصاب قضات در دادگاه تجدید سازمان تجارت جهانی، این نهاد دچار ضعف شد.

اوکونجا ایوِلا در این مصاحبه گفت نظام رفع اختلافات سازمان جهانی تجارت باید حفظ شود تا از بروز جنگ های تجاری در آینده جلوگیری کند.

وی با بیان این که وضعیت کنونی سازمان جهانی تجارت مملو از تنش های ژئوپلتیکی است، هشدار داد که نظام تجاری مبتنی بر مقررات با نظام تجاری مبتنی بر قدرت جایگزین شده است و کشورهای کوچکتر هنوز هم بیشترین اسیب را از این روند می بینند.

دبیر کل سازمان جهانی تجارت که از ماه مارس این پست را در اختیار دارد، گفت وی فرصت های زیادی را برای این سازمان در بخش های مربوط به کمک به تغییرات آب و هوایی از طریق تعیین قیمت کربن جهانی می بینید و این سازمان می تواند نقش پیشتازی را در مبارزه با تغییرات اقلیمی ایفا کند.

ایوالا سابقه وزارت دارایی نیجریه را در کارنامه خود دارد و ۲۵ سال نیز در بانک جهانی فعالیت کرده است. وی تابعیت دوگانه آمریکا و نیجریه را دارد.

انتخاب وی پس از آن نهایی شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ریاست وی برای سازمان تجارت جهانی حمایت کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتخاب ایوالا مخالف بود.

به گزارش ایرنا، ترامپ بارها سازمان تجارت جهانی را به رفتار غیرمنصفانه با آمریکا متهم کرده و برخلاف نظام و قوانین این سازمان جنگی تجاری را با چین آغاز کرد.

پربیننده ترین خبرها