معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با العالم:

ایران در پیمان شانگهای به دنبال تنوع بخشی به شرکای اقتصادی خود است

ایران در پیمان شانگهای به دنبال تنوع بخشی به شرکای اقتصادی خود است
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 22:29

معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با العالم اظهار داشت: در حوزه تجارت ایران در دو محور اثرات کاهشی داشته است، یکی تروریسم اقتصادی آمریکا یعنی همان تحریم علیه اقتصاد ایران و دیگری بحث کرونا که اقتصاد جهانی را هم با چالش مواجه کرده است.

العالم - ایران / سیاسی

مهدی میر اشرفی؛ معاون وزیر اقتصاد و مدیر کل گمرگ در گفتگو با برنامه من طهران شبکه العالم با بیان اینکه در ۵ ماه نخست سال جاری مجموع واردات و صادرات کشورمان از لحاظ وزنی ۵۹ میلیون تن بوده است گفت: تجارت ما از لحاظ ارزشی ۳۴/۳ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته چه در صادرات و چه در واردات از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی افزود: تراز تجاری در این پنج ماه یک میلیارد دلار مثبت بوده است که این آمار از ۲۰ مارچ ۲۰۲۰ تا ۲۰ روز قبل سال جاری به ثبت رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حوزه تجارت ایران در دو محور اثرات کاهشی داشته است، یکی تروریسم اقتصادی آمریکا یعنی همان تحریم علیه اقتصاد ایران و دیگری بحث کرونا که اقتصاد جهانی را هم با چالش مواجه کرده است.

میراشرفی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در دنیا در اکثر کنوانسیون‌های بین‌المللی که در خصوص تسهیل تجارت است حضور دارد و ما عضو فعال هستیم و همکاری صمیمانه ای با سایر زیرمجموعه های این کنوانسیون‌ها داریم.

معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: در بحث حمل و نقل و لجستیک باز هم ما یک عضو فعال کنوانسیون هستیم علاوه بر اینکه در حوزه بین المللی نقش موثری داریم در بخش تنوع بخشی و چندجانبه‌گرایی هم با عضویت موثر در اکو، از اعضای موسس آن هستیم که مایل هستیم سطح تعاملات مان را بیشتر از این افزایش دهیم، در ۵ ماه گذشته صادرات ۶/۱ میلیون تنی به اعضای اکو داشتیم و ۸/۲ میلیون تن واردات از اکو داشتیم و همچنین عضو موقت پیمان اوراسیا شدیم و امیدواریم در نشست شانگهای مقدمات عضویت در پیمان شانگهای منعقد بشود.

اشرفی با بیان اینکه ما هم اکنون عضو ناظر پیمان شانگهای هستیم افزود: کشورهای عضو شانگهای کشورهای بزرگ تولیدی و با کثرت جمعیت هستند و آینده اقتصادی دنیا در این منطقه رقم می خورد، اهدافی که ایران در پیمان شانگهای دارد تنوع بخشی به شرکای اقتصادی خود است که تکانه های اقتصادی ای آن را می تواند به حداقل برساند.

مدیر کل گمرگ افزود: در کشورهای همسایه یک بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری پر پتانسیل وجود دارد که ما در مباحث فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی با همسایگان شباهت داریم و هم در راستای تقویت اقتصاد ایران می توانیم به جای بازارهای دور و بلند مدت از این بازار استفاده کنیم.

مدیر کل گمرگ خاطرنشان کرد: ما به دنبال بست و گسترش مناسبان اقتصادی مثل تعرفه های ترجیحی و یا عضویت در پیمان اوراسیا که موجب سطح رفاه همه کشورهای منطقه باشد، هستیم؛ عمده واردات ما از کشورهای همسایه است و اولین کشور در ۵ ماه گذشته امارات بوده است و در بحث صادرات چین عراق و امارات و ترکیه و افغانستان ۵ شریک اول ایران هستند، با اکثر کشورهای منطقه تفاهم نامه های گمرکی دارد

اشرفی درخصوص تامین تجهیزات گمرکی گفت: از آنجایی که ما تحت تحریم هستیم، توانستیم جز چند کشور سازنده دستگاه های ایکس ری قرار بگیریم، با تکنولوژی های جدید تر و به مرور گمرک‌های کشور را به این دستگاه‌ها تجهیز می کنیم و در این کار از بخش خصوصی برای سرمایه گزاری استفاده می کنیم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تحولات افغانستان اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای غمخوار افغانستان است و حدود ۳ میلیون تبعه افغان را پناه دادیم و در حوزه افزایش تعاملات در حال حاضر با توجه به تغییرات داخلی افغانستان همچنان در حال انجام است و امیدواریم در سایه حسن همجواری شریک خوبی برای تامین کالای مردم افغانستان باشیم.

وی در پایان افزود: ایران نشان داده است کشوری قوی در مقابل تحریم های ظالمانه است و در اواخر یک تروریسم اقتصادی بیشتری در حوزه سلامت و بهداشت را آمریکا رقم زده حتی شیرخشک و دارو را تحریم کرده است اما باز خوشبختانه توانستیم مخصوصا در ۵ ماهه اخیر مقابله خوبی کنیم و امیدواریم در آینده هم یک وضعیت بهتری را با همدلی مردم و حسن همجواری با ۱۵ کشور همسایه رقم بزنیم .

پربیننده ترین خبرها