تأکید بغداد بر لزوم اجرایی شدن مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای بیگانه

تأکید بغداد بر لزوم اجرایی شدن مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای بیگانه
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 20:10

پس از هشدار کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق، مشاور امنیت ملی این کشور در دیدار با فرمانده هیأت اعزامی ناتو در عراق بر لزوم اجرایی شدن مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق تأکید کرد.

العالم - عراق

رسانه‌های رسمی عراق، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق با «مایکل آنکر» فرمانده هیأت اعزامی ناتو در عراق دیدار کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر اطلاع‌رسانی مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار درباره راه‌های تقویت همکاری‌ و شراکت راهبردی میان عراق و هیأت اعزامی ناتو به منظور ساخت توانمندی‌های نیروهای عراقی بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

طبق این بیانیه، مشاور امنیت ملی عراق بر «اصرار عراق و دولت این کشور بر لزوم اجرایی شدن مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیروهای رزمی بیگانه از خاک این کشور تا پایان سال جاری در راستای اجرای دستاوردهای گفت‌و‌گوی راهبردی با آمریکا» تأکید کرده است.

بنابر این گزارش، قاسم الاعرجی در دیدار یادشده بر «رد اظهاراتی که در تضاد با مفاد توافق باشند»، تأکید کرده است.

الاعرجی همچنین به فرمانده هیأت اعزامی ناتو گفت که «نیروهای عراق تجربه بسیاری به دست آورده‌اند و قادر به جنگ با داعش هستند و امکانات بیرون راندن تروریست‌ها را در اختیار دارند».

مشاور امنیت ملی عراق همچنین بیان کرد که همکاری با هیأت اعزامی ناتو در عراق تنها محدود به آموزش و مشاوردهی به نیروهای عراقی می‌باشد.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق اخیرا اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق مشاهده نکرده و تنها تا مدت زمان مشخص شده منتظر خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق خواهد بود.

کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق اعلام کرده بود: «ما با خود عهد بستیم که به مذاکره‌کننده عراقی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک پاکمان با استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک زمان دهیم؛ اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ندیده‌ایم با آنکه تا ۱۲/۳۱ (پایان سال جاری میلادی) ۴۲ روز بیشتر فاصله نداریم بلکه بالعکس ما شاهد بودیم که اشغالگران آمریکایی گستاخ شمار نیروها و تجهیزاتشان در پایگاه‌های مستقر در عراق را فزایش داده‌اند و حتی هم‌اکنون اظهاراتی رسمی و غیر رسمی از برخی مقاومت ایالت شر آمریکا درباره قصد عدم خروج از کشور می‌شنویم آن هم به بهانه درخواست بغداد. در عین حال، هیچ واکنش یا تکذیبیه‌ای از جانب دولت عراق درباره این اظهارات احمقانه ندیده‌ایم».

پس از صدور این بیانیه، دبیرکل کتائب سید الشهداء از گروه‌های مقاومت خواست که سطح آماددگی خود را بالا ببرند و برای مبارزه تعیین‌کننده با اشغالگران آمریکایی خود را آماده کنند. او همچنین خبر داده بود که ثبت‌نام داوطلبان برای مبارزه با نیروهای آمریکا آغاز شده است.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد عراق کرد.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

مقامات آمریکایی تاکنون اظهارات ضد‌و‌نقیضی درباره خروج از خاک عراق بر زبان آورده‌اند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی دیگر از مقامات مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است.

فارس

پربیننده ترین خبرها