آیا واشنگتن در مذاکرات وین تسلیم خواسته های ایران خواهد شد؟

آیا واشنگتن در مذاکرات وین تسلیم خواسته های ایران خواهد شد؟
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 16:00

کارشناسان بر این باورند که واشنگتن به دلیل موضع ثابت هیئت ایرانی مذاکره کننده در وین، به بن بست خورده و از همین رو تلاش می کند برای سنگ اندازی در راه مذاکرات، این گفتگوها را به پرونده های دیگری بکشاند.

العالم-نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که علت ثبات موضع هیئت ایرانی در وین این است که واشنگتن یک بار از برجام خارج شده و تحریم های اقتصادی زیادی علیه تهرادن اعمال کرده است.

تحلیلگران تاکید می کنند که تیم ایرانی، ورود آمریکا به پرونده های خارج از چهارچوب برجام را غیر منطقی دانسته و درمورد آن مذاکره نمی کنند.

آنها بر این باورند که تهران در مذکرات وین بر لغو تحریم های اقتصادی و تعهد آمریکا به تکرار نکردن سناریوی خروج از برجام مانند زمان ترامپ، تاکید و اصرار دارد. به عقیده آنها اگر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا واقعا خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است، باید دستورات لازم درخصوص لغو تحریم های ایران را صادر کند.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که تهران نباید در مذاکرات وین تسلیم بازی های سیاسی و آن دسته از خواسته های واشنگتن شود که از چهارچوب برجام 2015 فراتر است.

تحلیلگران می گویند که واشنگتن با گذشت 5 سال از خروج از برجام و تحریم ایران، اکنون در مقابل موضع ثابت ایران در منطقه و توسعه فعالیت های هسته ای آن، به بن بست خورده است. لذا برای احیای برجام هیچ راه حلی بجز تسلیم شدن در برابر خواسته های ایران ندارد، چرا که اروپا درحال بازگشت به برجام است و فرصت آمریکا بسیار محدود شده است.

تحلیلگران اشاره می کنند که توسعه روابط اروپا و آمریکا در زمان بایدن، واشنگتن را تحت فشار قرار داده و آن را به بازگشت به برجام سوق خواهد داد.

آنها بر این باورند که دولت های اروپایی شرکت کننده در مذاکرات وین، در مسئله به نتیجه رساندن مذاکرات و احیای برجام با روسیه اتفاق نظر دارند.

پژوهشگران بیان می دارند که خوش بینی طرف های اروپایی در مذاکرات آشکار است. به گفته یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده اروپایی، آنها نتایج مثبتی را برای مذاکرات پیش بینی می کنند و بر این باورند که این نتایج تا پیش از پایان سال 2021، به اطلاع عموم خواهد رسید.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که دو نوع جنگ اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران در جریان است. اولین مورد از سوی دولت ترامپ اعمال شده و بایدن باید برای لغو آنها با کنگره مذاکره کند. دومین نوع تحریم ها نیز توسط خود کنگره علیه ایران اعمال شده و بایدن می تواند طی دوران کوتاهی این نهاد را به لغو آنها ترغیب نماید.

پژوهشگران درخصوص موضع رژیم صهیونیستی اظهار می دارند که نگرانی این رژیم و اذناب ترامپ درمنطقه از لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، ناشی از ترس آنها از بازگشت ایران به جایگاه نیروی برتر اقتصادی منطقه است.

پژوهشگران تاکید می کنند که طرف های اروپایی به صورت آشکاری اذعان می کنند ایران به برجام پایبند بوده و نقض آن، کاری است که واشنگتن انجام داده است.

درهمین حال پژوهشگران سیاسی، سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه به کشورهای منطقه خلیج فارس طی روزهای آینده را در راستای رام کردن این دولت ها و کاهش شوکی ارزیابی می کنند که پس از احیای برجام به آنها وارد خواهد شد.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که خوش بینی اروپا در مذاکرات وین به این خاطر است که آمریکا نیز تلاش می کند به برجام بازگردد، لذا اروپایی ها به یافتن راه حل هایی که طرفین ایرانی و آمریکایی را راضی کند، امیدوارند.

تحلیل گران تاکید می کنند که شتاب دولت های اروپایی برای احیای برجام بر مبنای خواسته های ایران، به دلیل شرایط اقتصادی بین المللی و نیاز مبرم این دولت ها به بازگشت فعالیت های صنعتی و اقتصادی آنها با ایران است. از این رو دولت های اروپایی تلاش می کنند تا با آمریکا راه حلی برای احیای برجام درست مانند زمان پیش از ترامپ، ایجاد کنند.

پژوهشگران، وجود کارشناسان اقتصادی در تیم مذاکره کننده ایرانی را نشانه ای بر پافشاری تهران در لغو تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران می دانند.

کارشناسان مسائل سیاسی، مذاکرات جاری را از حیث ساختار و محتوا با مذاکرات شش دور گذشته متفاوت می دانند.

به گفته کارشناسان، شواهدی مبنی بر عقب نشینی واشنگتن از مواضع سابق خود در برجام وجود دارد. آمریکا آماده لغو تحریم ها علیه ایران برای بازگرداندن تهران به برجام است که ترامپ آنها را نقض کرده بود.

پربیننده ترین خبرها