مذاکرات لغو تحریم ها؛ اروپایی‌ها بدون دستورالعمل در وین / تلاش اروپا برای تامین خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی

مذاکرات لغو تحریم ها؛ اروپایی‌ها بدون دستورالعمل در وین / تلاش اروپا برای تامین خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 22:38

مذاکرات وین میان ایران و کشورهای ۱+۴ پس از ارائه پیش نویس عملیاتی از سوی تیم ایرانی پیرامون رفع تحریم ها و موضوع هسته ای، وارد فاز جدیدی شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش ایرنا، ایران در مواجهه با تیم‌های مذاکره کننده سه کشور اروپایی، پیشنهادات عملیاتی منسجمی را ارائه کرده است اما در طرف مقابل، تیم مذاکره کننده سه کشور اروپایی فاقد دستورالعمل مشخصی برای قبول یا رد پیشنهادات مندرج در پیش نویس ارائه شده از سوی ایران هستند.

از سوی دیگر مذاکره کنندگان اروپایی و در راس آنان انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تا پیش از این سعی داشت مذاکرات وین را از سوی اروپا منسجم و با هدف حصول نتیجه نمایش دهد، تاکنون اظهارنظر مشخصی پیرامون پیش نویس عملیاتی ایران نداشته است.

در همین حال بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز امروز (پنجشنبه) با این اظهارنظر که "در روزهای آینده متوجه خواهیم شد که ایران در گفت وگوها جدی است یا نه"، تلاش کرد تا جدیت ایران در مذاکرات را مورد هجمه قرار دهد.

این اظهارات در حالی است که بنابر اخبار رسیده از کارگروه های تخصصی مذاکرات در وین، تیم های اروپایی نه تنها در برابر پیشنهادات عملی ایران منفعل هستند، بلکه در مواردی درخواست های فراقانونی آمریکا پیراموم مسائل مختلف را مطرح می کنند!

همین مساله باعث شده تا تیم های مذاکره کننده اروپایی از کمترین انعطاف در مذاکرات وین بروخوردار باشند و سیاست عدم ارائه تضمین قطعی در راستای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار دهند.

جدیت طرف ایرانی در بحث پیرامون پیش نویسهای ارائه شده تاکنون به عاملی برای شکست سناریوی تعویق در مذاکرات تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها