ماکرون از تلاش برای حل بحران روابط لبنان و کشورهای عربی خبر داد

ماکرون از تلاش برای حل بحران روابط لبنان و کشورهای عربی خبر داد
شنبه 13 آذر 1400 - 11:35

رئیس‌ جمهور فرانسه که روز گذشته وارد منطقه شده است، اظهار داشت که در جریان سفر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بحران روابط میان بیروت و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

العالم - اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، صبح امروز (شنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی در دوحه حاضر شد.

بر اساس گزارش شبکه‌ «الجزیره مباشر»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «من در جریان سفرم به منطقه بحران میان لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهم. دولت لبنان حتما باید برای انجام اصلاحات موردنیاز کار خود را از سر بگیرد. استعفای "قرداحی" دَرِ برقراری مجدد مبادلات میان لبنان و عربستان سعودی خواهد گشود».

امانوئل ماکرون اضافه کرد: «من با امیر قطر وضعیت خلیج [فارس]، لبنان و دیگر مسائل راهبردی و دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادم. من بابت تلاش‌های کشور قطر و نقش این کشور در خارج کردن افراد از افغانستان تشکر می‌کنم».

ماکرون همچنین بیان کرد که پاریس به مبارزه با تأمین مالی آنچه «سازمان‌ها» و «فعالیت‌های تروریستی» خوانده شده، ادامه خواهد داد.

وی در پایان اظهار داشت: «همکاری‌های فرانسه و قطر در چند زمینه به طور چشمگیری در حال توسعه است».

رئیس جمهور فرانسه که طبق اعلام کاخ الیزه، روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه وارد منطقه شده است، ابتدا وارد امارات شد. هیأت همراه او با مقامات ابوظبی در زمینه‌های مختلفی به‌ویژه در زمینه نظامی چند توافق امضاء کردند.

روز گذشته، خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که امارات عربی متحده برای خرید ده‌ها جنگنده داسو رافال و بالگرد با مقامات فرانسه قرارداد امضاء خواهد کرد.

از طرفی دیگر، «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که روز گذشته و همزمان با سفر رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه استعفای خود را اعلام کرد، در بخشی از اظهاراتش خبر داد که رئیس‌جمهور فرانسه بحران ایجاد شده در روابط ریاض و بیروت را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

جورج قرداحی دومین وزیر لبنانی است که در کمتر از یک سال گذشته به علت اظهارنظر درباره اقدامات عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است.

در نوزدهم ماه می گذشته، «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان پس از بیان اظهاراتی درباره ترور «جمال خاشقچی» مجبور به استعفا شده بود.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته بود: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

فارس

پربیننده ترین خبرها