"نمایشنامه مواد مخدر" ... اعتراف ضمنی به شکست محور آمریکایی در سوریه

دوشنبه 15 آذر 1400 - 18:04

به نظر می‌رسد محور آمریکایی، صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی از تلاش‌های مذبوحانه علیه سوریه دست برندارند و در این چارچوب، شکست‌های متوالی را متحمل شود. سوریه به رغم رویارویی با جنگی چندین ساله و انواع توطئه‌ها و فشارها، به آرمان‌های عربی و در راس آن، قضیه فلسطین، حمایت از محور مقاومت، مخالفت با عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و مقابله با استعمارگری آمریکا پایبند مانده است.

العالم- کشکول

بعد از شکست فاجعه‌بار محور آمریکایی در جنگ جنایتکارانه علیه ملت سوریه، موفقیت ارتش سوریه و همپیمانانش در آزادسازی بیش از 80 درصد از خاک سوریه از اشغال باندهای جنایتکارِ تحت امر این ائتلاف، و بعد از شکست سیاست تروریستی آمریکا برای گرسنه کردن مردم سوریه از طریق اجرای قانون خصمانه "قیصر" و همچنین شکست دیگر سناریوهای این محور، مانند سناریوی "حملات شیمیایی" با بازیگری "کلاه‌سفیدها" و مزدوران تکفیری، روز گذشته این محور سناریوی جدیدی با عنوان "سوریه مواد مخدر به عربستان سعودی قاچاق می‌کند"، پیاده کرد.

موضوع قابل توجه درخصوص این سناریو این است که طرف‌هایی که در پشت آن قرار دارند همان طرف‌های دخیل در تمام سناریوهایی شکست‌خورده قبلی هستند. اجرای سناریوی مواد مخدر یا قرص کپتاگون ابتدا در روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" کلید خورد و سپس در تلویزیون آمریکایی "الحره" ادامه داشت و در تلویزیون سعودی "العربیه" و شبکه‌های تلویزیونی دیگر کشورهای عربی خلیج‌فارس خاتمه یافت.

در ابتدا، روزنامه نیویورک‌تایمز نمایشنامه جدیدی را تبلیع کرد که در مقدمه آن آمده است که این نمایشنامه مبتنی بر "اطلاعات سازمان‌های مجری قانون، مقامات 10 کشور و نیز مصاحبه‌ها با کارشناسان بین‌المللی مواد مخدر و دیگران است". درست همان منابعِ استفاده شده در دیگر سناریوها و نمایشنامه‌های ِ محور آمریکایی. آنجه در نمایشنامه "صادرات مواد مخدر از سوریه" قابل توجه است این است که متن، بسیار ساده‌لوحانه است و محوری که پشت این نمایشنامه قرار دارد تمام دشمنانِ خود را به یک‌باره در متن جای داده است از "دولت سوریه" گرفته تا "ارتش سوریه"، "حزب‌الله" و "تمام گذرگاه‌هایی که سوریه از آنها نفس می‌کشد"؛ تا بدین ترتیب بستر برای اقدامِ مدنظر محور آمریکا آماده شود.

بخشی از گزارش روزنامه نیویورک تایمز را که مرور می‌کنیم تا ساده‌لوحی و حماقت طراحان نمایشنامه به وضوح بیشتر معلوم شود. در بخشی از این گزارش آمده است: "بستگان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از اردن برای صادرات قرص‌های مخدر کپتاگون به عربستان سعودی استفاده می‌کنند.. صنعت مواد مخدر، به‌ویژه کپتاگون را نزدیکان رئیس‌جمهور سوریه به همراه شرکای قدرتمند مدیریت می‌کنند. بخش بزرگی از تولید و توزیع قرص‌های کپتاگون تحت نظارت تیپ چهار زرهی ارتش سوریه است همان یگان نخبه به فرماندهی ماهر اسد، برادر کوچکتر بشار.. . سوریه تمام عنصرهای لازم برای موفقیت در تجارت مواد مخدر را دارد؛ زیرا کارشناسانی برای ترکیب و ادغام داروها و همچنین کارخانه‌هایی برای تولید محصولاتی دارد که قرص‌ها را در آنها جاسازی کند علاوه بر آن، به خطوط کشتیرانی در دریای مدیترانه و مسیرهای قاچاق زمینی و نیز راه‌های زمینی قاچاق به اردن، لبنان و عراق دسترسی دارد.. ."

واضح است که این گزارش با عجله و غیرحرفه‌ای تهیه شده و روابط تجاری میان سوریه، اردن و دیگر کشورها و همچنین رئیس‌جمهور سوریه، دولت سوریه و ارتش سوریه را هدف قرار داده که تمام توطئه‌های آمریکایی، اسرائیلی و رژیم‌های مرتجع عربی علیه سوریه را خنثی کرده‌اند. این گزارش همچنین با هدف دعوت به محاصره سوریه و جلوگیری از ورود کشتی‌های تجاری به بنادر آن به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تهیه شده است.

نکته مهم دیگری که در این گزارش نادیده گرفته شده؛ که در واقع یکی از اهداف آن نیز است، تلاش برای رو سفید کردن همپیمان سعودی است که بسیاری از شاهزاده‌های آن در تجارت مواد مخدر و به‌ویژه کپتاگون دست دارند؛ زیرا روایت‌های بسیاری درباره رسوایی‌های برخی از این شاهزاده‌های قاچاقچی در فرودگاه‌های کشورهای مختلف وجود دارد که نمی‌توان با چنین نمایشنامه‌های پرهیجانی بر آنها سرپوش گذاشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها