همکاری ترکیه و قطر برای مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل

همکاری ترکیه و قطر برای مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل
سه شنبه 16 آذر 1400 - 10:11

وزرای خارجه قطر و ترکیه در یک نشست خبری مشترک از همکاری این دو کشور برای مدیریت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل خبر دادند.

العالم - جهان اسلام

ترکیه و قطر تعهد کردند که برای مدیریت فعالیت فرودگاه بین‌المللی کابل به‌صورت مشترک کار کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه روز دوشنبه، در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری خود در دوحه گفت: «ما [در زمینۀ عملیات فرودگاه کابل] با هم کار می‌کنیم.»

همزمان با این رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای سفر دو روزه و بحث در مورد مسایل دو جانبه عازم قطر شده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجۀ قطر گفت: «قطر و ترکیه به‌صورت بلندمدت با حکومت موقت در افغانستان کار می‌کنند تا در زمینه عملیات فرودگاه کابل به توافقی دست یابند.»

این در حالی است که پیش از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، ترکیه برای تامین امنیت و مدیریت فرودگاه کابل ابراز آمادگی کرده بود.

تیم های فنی و متخصصین ترکیه و قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان نیز در زمینه بازگشایی و آماده ساختن فرودگاه کابل برای پروازها همکاری کردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحده عربی –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت فرودگاه کابل با طالبان تماس‌هایی را برقرار کرده است.

هرچند مدیریت فرودگاه کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را مدیریت کند فرصت جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

ترکیه در تلاش احیای دوبارۀ روابط خود با کشورهای ثروتمند حوزۀ خلیج، از جمله قطر و امارات متحده عربی است.

ولیعهد امارات ماه گذشته به ترکیه سفر کرد و این نخستین سفر یک مقام اماراتی به ترکیه از سال ۲۰۱۲ به این سو بود.

رییس جمهور اردوغان که کشورش دستخوش بحران جدید اقتصادی شده است، در تلاش جذب سرمایه‌گذاری های خارجی و تجارت با کشورهای دیگر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها