چرا سفر شیخ طحنون به تهران، برای سیاست جدید امارات اهمیت دارد؟

چرا سفر شیخ طحنون به تهران، برای سیاست جدید امارات اهمیت دارد؟
سه شنبه 16 آذر 1400 - 17:12

همزمانی سفر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به ایران با سفر فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در چارچوب اصل حسن همجواری است که جزو ثابت سیاست ایران است.

العالم نظرکده

برخی ناظران معتقدند امارات، موقعیت محوری ایران در منطقه و قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و روحی را می شناسد و می‌داند نمی‌توان از نقش پیشگام ایران در منطقه گذشت.

آنها گفتند: سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران در راستای رهنمودهای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران از زمان انتخابش مبنی بر افزایش تمایل به بهبود روابط با کشورهای همسایه است که بارها بر آن تاکید کرده است.

ناظران افزودند: مزیت اصلی سفر طحنون بن زاید به تهران، ارسال دعوتنامه رسمی به رئیس جمهور ایران برای سفر به امارات است، اما آنان نسبت به نقش کنونی امارات در منطقه به ویژه پس از عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل هشدار دادند.

ناظران افزودند: درخواست همیشگی ایران،لزوم همکاری مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور جلوگیری از مداخلات خارجی بوده است.

کارشناسان ایرانی نیز به نوبه خود تأیید کردند که سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران نکات مهمی داشت؛ نخست این که این سفر در چارچوب رویکرد سیاست خارجی دولت رئیسی در زمینه توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه است. آنها سفر بن زاید را نقطه عطفی برای روابط ایران و امارات دانستند که در سالهای گذشته دچار تنش شده بود و تهران آن را یک سفر مهم دانست.

آنها افزودند نکته دوم ؛همزمانی سفر بن زاید به تهران با مذاکرات هسته ای ایران با غرب برای رفع تحریم در وین است، بنابراین امارات خواهان تقویت جایگاه خود در منطقه است و ایران را بازیگر مهم در غرب آسیا می بیند و چاره ای جز توسعه روابط با ایران ندارد.

آنها معتقدند اقدام امارات خوب بود زیرا ایران جدی است تا از طریق مذاکره با غرب به یک توافق خوب دست یابد و امارات نیز در صدد پیشی گرفتن در دستیابی به دستاوردهای مذاکرات ایران با غرب است.

کارشناسان تاکید کردند نکته مثبت دیگر این است که به نظر می رسد امارات برای گسترش روابط خود با ایران از آمریکا چراغ سبز گرفته است

از سوی دیگر، برخی تحلیلگران معتقدند که دیگر صحبتی مبنی بر حضور پررنگ آمریکا و برخی کشورها برای همکاری با آن وجود ندارد، بنابراین سفر طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به تهران را می توان تسریع در گرفتن نقش و جایگاهی در منطقه دانست.

این تحلیلگران به ویژه با اعلام آمریکا مبنی بر خروج از منطقه و نه ترک آن ؛ از کشورهای منطقه خواستند تا با یکدیگر همکاری کنند، ، آنها هشدار دادند که آمریکا در حال تمرین هرج و مرج خلاقانه در منطقه و جهان است، به عنوان مثال درست است که افغانستان را ترک کرده ، اما سایه آن به عنوان باندهای تروریستی و آتشی که افروخته وجود دارد و می خواهددرست مانند سوریه ، همه کشورهای اطراف افغانستان را تحت تأثیر قرار دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها