آیا بن‌سلمان در کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس به اهداف خود دست خواهد یافت؟

آیا بن‌سلمان در کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس به اهداف خود دست خواهد یافت؟
يکشنبه 21 آذر 1400 - 16:47

دیروز شنبه محمد بن سلمان ولی عهد سعودی به  سفر خود به کشورهای عمان، امارات، قطر، بحرین و کویت  پایان داد. سفرهای وی از 6 دسامبر از عمان آغاز شد و دهم ماه در کویت پایان یافت.

العالم - كشكول

هدف از این سفرها رفع اختلافات اعضای کشورهای عضو شورای همکاری و تقویت روابط عربستان و همسایگانش و هماهنگی سیاست‌ها درباره مسائل مهم منطقه جهت آمادگی برای کنفرانس شورای همکاری بود، که به گفته مقامات سعودی عربستان، این کشور 14 دسامبر میزبان آن خواهد بود.

رهبران 5 کشوری که بن سلمان بدآنجا سفر کرد روابط خود با عربستان را محکم توصیف کردند کما اینکه بیانیه مشترک عربستان و امارات متعهد به تقویت هماهنگی میان دو کشور برای تضمین امنیت و ثبات منطقه شد، ولیعهد سعودی هم چنین توانست مدال زاید که بالاترین مدال امارات است را از آن خود کند.

شیخ نواف احمد الجابر الصباح امیر کویت نیز مدال کویت را به ولیعهد سعودی داد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز گفت: سفر ولی عهد سعودی روابط کشورش با عربستان را تحکیم خواهد کرد.

عربستان و عمان نیز در سطح اقتصادی از افتتاح اولین گذرگاه زمینی میان دو کشور به طول 725 کیلومتر خبر داده و گفتند این مساله می تواند حرکت روان شهروندان را تسهیل کند.

بدون شک هدف بن سلمان از سفر پیش از برگزاری 42‍مین کنفرانس کشورهای شورای همکاری؛ هماهنگی مواضع این کشورها در مسائل منطقه از جمله موضع جمهوری اسلامی است. زیرا این کشورها دارای مواضع مختلفی در خصوص ایران است زیرا عمان، کویت و قطر همچنان روابط طبیعی با ایران را حفظ می کنند در حالی که ریاض، منامه و ابوظبی دارای روابط بحرانی با تهران هستند.

زیرا جمهوری اسلامی ایران زمانی که عربستان و همپیمانانش ناگهانی قطر را تحریم و محاصره کرد و جنگ رسانه ای، سیاسی و اقتصادی راه انداخته و روابطشان را قطع کردند؛ موضع‌گیری خوبی نسبت به این کشور گرفتند و ایران درهای خود را به روی قطر گشود و تولیدات ایرانی را روانه بازارش کرد و قطری‌ها به شکلی جدی تاثیرات محاصره را حس نکردند. دوحه نیز حتی پس از رفع بحران با عربستان در سال گذشته؛ روابط طبیعی با تهران دارد.

روابط جمهوری اسلامی ایران با کویت نیز خوب است و مواضع متقابل مثبتی میان دو کشور وجود دارد و مقامات دو کشور ملاقات های دو جانبه بی وقفه ای دارند که آخرین مورد نیز سفر علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران در مسائل سیاسی به کویت و دیدار با ناصر محمد الصباح وزیر امور خارجه کویت در 25 نوامبر گذشته بود که طی ان بر ضرورت توسعه روابط گسترده با همسایه ها به ویژه کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

در حالی که وزیر خارجه کویت سلام امیر کویت و مسئولان ارشد این کشور را به رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری رساند و بر اهمیت رشد روابط دو جانبه در همه زمینه ها تاکید و مواضع دوستانه ایران نسبت به کویت و کشورهای منطقه را ستود و روابط دو کشور را مهم و ریشه ای و جدا ناپذیرتوصیف کرد.

اما رابطه ایرن با عمان نیازی به گفتن ندارد و دائم دیدارهای متقابل مقامات دو کشورو تبریکات و تبادل فرهنگی و اقتصادی گسترده میان دو کشور وجود دارد.

امارات که با ایران روابط اقتصادی و تجاری گسترده ای دارد اخیرا شاهد دیدارهای مسئولین دو کشور بوده و آخرین مورد نیز سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران و دیدارش با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران بود که به روابط دوستانه دو کشور اشاره کرد و گفت روابط خوب با کشورهای منطقه از اولویتهای سیاست خارجی دولت جدید است .

طحنون نیز در این دیدار گفت:" ما کشورهای منطقه دارای سرنوشت مشترک هستیم لذا تقویت روابط دو کشور در دستور کار ماست.و به مذاکرات مفصل خود با همتای ایرانی خود اشاره کرد و اینکه این دیدارها نقطه عطفی در روابط دو کشور بوده و به بهبود وضعیت امنیتی می انجامد و بر آمادگی بر تقویت همکاری تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با سفر آقای رئیسی به امارات فصل جدیدی در روابط دو کشور آغاز شود.

بنابراین بن‌سلمان که به خاطر کشتن جمال خاشقچی و پرونده حقوق بشر عربستان مورد تحریم و بی توجهی غرب واقع شده در صدد این است تا خود را در کانون توجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان دهد گویی مشکلی ندارد در مقابل در صدد ایجاد جبهه ای در برابر ایران است. آیا با توجه به این دستاوردها و روابط خوب ایران با کشورهای شورای همکاری موفق خواهد شد؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها